Четвер, 05.12.2024, 05:50
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Видай Олени Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Семінарське заняття: " Хімія та екологія"

 

ТЕМА УРОКУ: Семінарське заняття:  Хімія та екологія (екологічна ситуація у рідному місті)

 

МЕТА УРОКУ : Розглянути основні екологічні проблеми; показати позитивний і негативний вплив хімічної промисловості та діяльності людини на вічне джерело життя - природу; розкрити можливості розв'язання екологічних проблем; розширити знання про зв'язок хімії та екології; з'ясовувати причини забруднення довкілля; переконати учнів у необхідності охорони на­вколишнього середовища;  поглибити вміння аналізувати факти, робити висновки, прищеплювати любов до природи, виховувати свідоме та дбайливе ставлення до здоров’я та життя.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

 

ІІ. Мотивація уроку.

Ми продовжуємо вивчення теми: „Хімія та екологія”. Сьогоднішній урок буде побудований на місцевому матеріалі. Ми  розглянемо стан навколишнього середовища на нашій рідній Христинівщині, вплив хімічної промисловості та діяльності людини на вічне джерело життя - природу рідного міста.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Проголошується тема, девіз, мета і демонструється емблема уроку.

Девіз уроку: Любімо, шануймо, бережімо, захищаймо, як захищає мати дитину від великої небезпеки, природу - вічне джерело нашого життя і нашої творчості. Вона нам у стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати.

Емблема уроку: 

IV. Перевірка домашнього завдання.

Завдання

Задача 1. Одне дерево сосни виділяє за добу 45 л кисню, а дерево липи - 60 л. Яке з дерев виділить більше кисню протягом року? Яка маса глю­кози утвориться в листі протя­гом доби?

Задача 2. Який об'єм вуг­лекислого газу поглинає одне дерево тополі за добу, якщо при цьому виділя­ється 180 л кисню?

Задача 3. Коксохімічний завод виробляє протягом року 16 тисяч тонн сульфатної кислоти. Який об'єм сірчистого газу не буде ви­пущено в атмосферу?

Задача 4. Коксохімічний завод виро­бляє протягом року І6 тисяч тонн суль­фатної кислоти. Яку масу добрива амоній сульфату можна виготовити з цієї маси сульфатної кислоти?

Задача 5. У гальванічному відділенні заводу у відходи потрапляє хром (ПІ) сульфат. Якими способами можна очис­тити стічні води від отрути? Яка маса їдкого натру потрібна для знезаражен­ня 100 кг 2%-го розчину цієї солі?

 

V. Актуалізація знань.

У наш час людство переживає складний період своєї історії - період загрозливої для існування цивілізації дії негатив­них факторів: знищення природи, незворотні явища в біосфері, дегра­дація людської моралі, зростання бідності, поширення хвороб, голоду, посилення конфлікту між техносферою і біосферою. (Учень читає вірш)

Зупинись, Людино, озирнись

І подумай, що тебе чекає,

Якщо ти не зможеш, як колись,

Босоніж іти зеленим гаєм,

Якщо ти не зможеш до озер,

Ніби до люстерка, нахилитись,

Якщо ти не зможеш відтепер

Із криниці жодної напитись,

Якщо раптом, звідки не візьмись -

Газ страшний почне тебе душити.

Зупинись, Людино, озирнися

І подумай, як нам далі жити?!

У побуті існує думка, що найбільшої шкоди на­вколишньому середовищу завдає хімія та хімічні виробництва. Те, що хімія завдає шкоди навколишньому середовищу, не зовсім вірно. Протягом усього свого розвитку з давніх-давен і донині хімія завжди слугувала й продовжує слугувати людині та її практичній діяльності. Її роль у житті суспільства надзвичайно велика.

У наш час без розвитку хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комп­лексу, металургії, транспорту, зв'язку, будівництва, електроніки, сфери побуту, галузі створення нових матеріалів, розробки нових способів використання сировини.

Ми переконуємося в тому, як «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимося, куди не озирнемося, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності». Ці слова великого російського вченого-природодослідника М. В. Ломоносова, висловлені майже 250 років тому, й сьогодні не втратили свого значення. Навпаки, вони звучать з особливою силою, оскільки в наш час роль хімії в житті суспільства постійно зростає.

XX століття увійшло у світову історію як століття бурхливого розвитку хімії. Хімічні процеси, що приносять нам користь, одночасно є джерелом забруднення навколишнього середовища. Тому не можна вивчати хімію, не згадуючи про екологічні проблеми.

Україна у XXI столітті. Разом з корисним, цінним здобутком людства ми маємо і серйозні проблеми, які можуть за­вадити зробити майбутнє століття щасливим і здоровим. Треба піклувати­ся про навколишній світ, щоб життя для наступних поколінь було кращим. Проблема охорони середовища – одна з найважливіших проблем сучасності.

     

Бліцопитування:

1.    Що таке екологія?

Екологія - наука про взаємозв'язки жи­вих організмів, їх угруповань між собою та довкіллям, як основа раціонального природокористування та охорони живих організмів, у тому числі й людини.

2.    Які головні питання екології?

Головні питання – забруднення повітря, ґрунту, води відходами промисловості та транспорту, результатами людської діяльності.

3.    Які основні екологічні проблеми атмосфери?

Проблеми атмосфери - парниковий ефект (вплив ТЕС), озонова діра, смог, кислотні дощі, радіоактивне забруднення.

4.    Яка речовина обумовлює парниковий ефект?

5.    Що таке озонова діра?

6.    Що обумовлює смог?

7.    Які речовини обумовлюють кислотні дощі?

8.    Що таке радіоактивне забруднення?

9.    Які основні екологічні проблеми гідросфери?

Проблема гідросфери - забруднення води нафтопродуктами, кислотами, лугами, мінеральними солями.

10.   Як відбувається забруднення нафтопродуктами, адже вони не отруйні?

11.  Які основні екологічні проблеми літосфери?

Проблеми літосфери - ерозія ґрунтів, нераціональне використання ґрунтів, побутові і промислові відходи, надмірне використання засобів захисту рослин.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Учні класу працювали за методом проектів та вивчали екологічні проблеми рідного міста. Вони працювали в групах: історики, географи та екологи (дослідники повітря, води і ґрунту). 

(Диск з презентаціями додається)

VI.  Закріплення знань учнів.

Заплющте очі. Уявімо себе на березі річки. Йде літній дощ. По­слухаємо його шум. Подивимося на круги, утворені краплями дощу на поверхні води. Мільярди крапель па­дають на воду. І кожна виконує своє призначення так, ніби інших крапель немає поряд - круги розходяться від кожної краплі, не заважаючи один одному. Принцип незалежності сил. Принцип незалежності хвильового руху. Як приємно спостерігати, що ніхто нікому не може завадити ви­конувати його роботу. (Пропонується зробити тест).

     

Тест, який пропонується на комп’ютері.

1.Елемент, алотропні видозміни якого входять до складу атмо­сфери Землі.

2.Речовина, що становить 3/4 поверхні Землі.

3.Оксиди, що спричиняють кислотні дощі.

4.Оксид, накопичення якого в ат­мосфері спричиняє парниковий ефект.

5.Загальна назва елементів, розпад яких супроводжується випромінюванням, яке становить загрозу для живих організмів.

6.Наука, продукти якої є найвпливовішим екологічним фактором сучасності.

7.Елемент, відомий антибактері­альними властивостями. Вико­ристовується в одному із церков­них ритуалів.

8.Елемент, радіонуклід якого при­ зводить до гіперплазії щитоподібної залози.

9.Неотруйна речовина, яка, потрапивши у воду, стає небезпечною для життя її мешканців.

10.  Катіони, що зумовлюють твердість води.

11.  Родина рослин, які є гарним природним замінником нітратних добрив.

12.  Екологічно чисте паливо.

VIЗавдання додому.

Вивчити:  §25, с.100 дати відповіді на питання 173 - 179.

VII. Підсумок уроку.

Підсумовується робота класу на уроці. Оцінки проголошуються на початку наступного уроку з урахуванням балів картки самооцінювання.

Згідно статті 63 Конституції України, яка встановлює, що в інтересах нинішнього та майбутніх поколінь, в Україні вживають необхідних заходів для охорони й науково обґрунтованого раціонального використання землі, її надр, природних ресурсів з метою поліпшення навколишнього середовища, в якому живе людина.

Екологічні проблеми, породжені сучасним суспіль­ним розвитком, спричинили в усьому світі суспільно-політичний рух проти забруднення довкілля та інших негативних наслідків науково-технічного прогресу. В Україні у цьому плані діє Партія зелених.  

 (У  руках вели­ке красиве яблуко і ніж.) Наша унікальна планета... її назвали Землею, хоч 3/4 її площі зайнято сві­товим океаном. Тут людина не може постійно жити. (Зрізає 3/4  яблука, від­кладає їх, у руці тримає 1/4 ). Відкинь­те площу Антарктиди, височенні гір­ські пасма, палючі пустелі, непрохідні ліси, і залишиться ще менша площа, на якій комфортно може почувати себе людина. (Зрізає більшу частину чверті яблука.) Це тільки спори, мі­кроби та деякі личинки можуть про­никати у земну товщу на глибину до 10 км, а людині там немає чого ро­бити. (Зрізає так, щоб з чверті яблу­ка залишилася тільки шкірочка.) І ось на цьому клаптику Землі людина має жити, кохати, народжувати дітей. Ми тимчасові гості на обійсті матері - Зем­лі. Але невігластво та гординя влас­не засліплюють очі, і ми, тикаючи собі пальцем у груди, просторікує­мо: «Я тут господар». Але ми не гос­подарі, а лише гості. Коли ваш гість у вашому домі не поводиться нечемно, чи запросите ви його ще на гостину до себе? Земля - острівець, зануре­ний в океан Вселенської енергії. Пре­красний блакитний острівець, який існує, розвивається згідно із закона­ми Всесвіту. Але незнання законів не рятує нас від відповідальності за їх порушення.

(Входить янголятко.) Любі одинадцятикласники! Перед вами стоїть обов’язок передати у спадок майбутнім поколінням здорове повітря, кришталево чисту воду і родючий ґрунт - три скарби землі.

Картка самооцінювання

_____________________________________________

Домашня робота

Бліцопи-

тування

Дослідження

Тест

Засвоєння матеріалу

виконано

виконано з помилками

не виконано

активна участь

участь в міру можливостей

пасивна участь

активна участь

участь в міру можливостей

пасивна участь

отриманий бал

засвоєно повністю

засвоєно не повністю

не засвоєно

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Грудень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів