ТЕМА УРОКУ: "Основні види палива та їх значення в енергетиці країни. Проблеми добування рідкого палива з вугілля. Охорона навколишнього середовища від забруднень при переробці вуглеводневої сировини та використань продуктів переробки"
МЕТА УРОКУ: Розглянути основні види палива та їх значення в енергетиці країни. Розкрити проблеми добування рідкого палива з вугілля. Ознайомити учнів із проблемами забруднення навколишнього середовища продуктами переробки нафти, вугілля, природного газу; поглибити знання про парниковий ефект; сформувати уявлення про альтернативні джерела енергії та можливості використання вторинної сировини.
ХІД УРОКУ
I.Організація класу.
Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.
II.Мотивація уроку.
В курсі хімії 11 класу ми будемо продовжувати вивчення курсу органічної хімії і зупинимось на природних джерелах вуглеводнів та їх переробці.
III.Повідомлення теми, мети уроку.
Тема фіксується на дошці, мету учні записують в зошитах у вигляді плану.
IV.Актуалізація знань учнів.
Бесіда.
- Які елементи, крім Карбону і Гідрогену, входять до складу природних вуглеводнів?
- Які речовини як побічні продукти утворюються при переробці вуглеводнів? Чи є вони забруднювачами навколишнього середовища?
- Відомо, що при горінні вуглеводнів в атмосферу викидається велика кількість вуглекислого газу. Які наслідки це має для земних екосистем?
- При виробленні і використанні енергії велика кількість тепла втрачається. Чи впливає це якось на навколишнє середовище?
- Які види нафти вам відомі?
V.Вивчення нового матеріалу.
1. ПРИРОДНІ ДЖЕРЕЛА ВУГЛЕВОДНІВ.
Природні гази, нафта і кам'яне вугілля – основні джерела вуглеводнів. При їх переробці одержують практично всі органічні сполуки, які використовуються в різних галузях народного господарства, причому обсяги видобутку їх зростають з кожним роком, але ще швидше зростає потреба в них. Якщо раніше основна частина природних вуглеводнів використовувалася тільки як паливо, то зараз акценти зміщаються у бік переробки їх з метою одержання органічних речовин: синтетичних волокон, штучного хутра, барвників, розчинників, різних видів палива, лікарських препаратів, мастил, пластмас, каучуків і т. д. Просте спалювання газу, нафти, вугілля економічно не вигідне. Крім цього, продукти спалювання природних вуглеводнів забруднюють атмосферу. Тому з кожним роком усе активніше йде пошук альтернативних джерел енергії.
2. ДОБУВАННЯ РІДКОГО ПАЛИВА З ВУГІЛЛЯ.
З вугілля, завдяки значній різноманітності його складу, можна добувати незрівнянно ширший асортимент продуктів, ніж з нафти і природного газу.
Треба відзначити негативний вплив коксохімічного виробництва на навколишнє середовище. Так, з однієї коксової печі при звичайному завантаженні шихти в атмосферу надходить 3-5 кг вугільного пилу; 2,2 кг оксиду вуглецю (II); 1,6 кг пари кам'яновугільної смоли та масел; 0,57 кг вуглеводнів; під час вивантаження готового коксу - 2,8 кг пилу; 0,6 кг оксидів азоту.
Істотним процесом, що зумовлює міграцію хімічних речовин з коксових батарей у навколишнє середовище, є гасіння коксу. Коли вода стикається з розпеченим коксом, з башт гасіння виділяється багато водяної пари, яка містить велику кількість різноманітних домішок. Білі «султани» парогазової суміші, що періодично з'являються над баштами гасіння - характерна ознака «краєвиду» коксохімічного заводу.
Беззаперечно, деякі заходи, спрямовані на зменшення негативного впливу на довкілля, проводяться. Так, за допомогою спеціальних вбирників уловлюється сірководень, що виділяється з коксового газу. З нього добувають сірчану кислоту, яка використовується на коксохімічних заводах для виробництва сульфату амонію. Проводиться постійна робота по вдосконаленню методів очищення стічних вод від небезпечних речовин. Так, біохімічний метод забезпечує глибоке очищення вод від фенолу. Перспективним є використання озону для очищення вод від ціанідів і тіоціанатів (роданідів).
Великого значення для оздоровлення атмосфери набуває впровадження способу сухого гасіння коксу інертними газами, який значно скорочує небезпечні викиди в атмосферу. Ця новітня екологічно нешкідлива технологія все ширше використовується на коксохімічних заводах України.
З екологічного погляду коксохімічне виробництво вимагає не лише технологічного поліпшення певних його ланок, а й докорінної перебудови у повністю безвідхідне з комплексним використанням ресурсів на основі принципово нових технічних рішень.
3. ПРОБЛЕМА ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. ОХОРОНАНАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА.
Економічний розвиток суспільства тісно пов'язаний зі споживанням зростаючої кількості енергії. Основні джерела енергії – вугілля, нафта, природний і супутний нафтові гази. Ресурси викопного палива скорочуються, що змушує думати про підвищення ефективності їхнього використання. У той же час необхідність захисту навколишнього середовища змушує докладати зусиль, спрямованих на удосконалення технологій використання природної сировини, а також на створення нових джерел енергії. У розв'язанні цих проблем провідна роль належить хімії.
Екологічно шкідливими наслідками виробництва енергії є: парниковий ефект, кислотні дощі, термічні й хімічні забруднення навколишнього середовища.
Парниковий ефект
Щохвилини у світі спалюються сотні мільйонів тонн вугілля. Продуктами його спалювання, крім корисної енергії, є дим, сажа, карбон діоксид і сульфур оксиди. На сучасних теплоелектростанціях, які працюють на вугіллі, видалення пилу й окалини з топкових газів здійснюється за допомогою спеціальних фільтрів - електроосаджувачів. Потім очищені гази піднімаються по високій трубі, через яку вони випускаються у верхні шари атмосфери, де в результаті відбувається збільшення концентрації карбон діоксиду. Існує думка, що це призводить до виникнення так званого парникового ефекту.
Парниковий ефект обмежує кількість теплової енергії, яка випускається Землею в космічний простір. Нагромадження пилу у верхній атмосфері, що відбувається одночасно з цим, призводить, навпаки, до охолодження Землі, оскільки підсилює відбивання сонячного випромінювання земною атмосферою.
Та частина сонячного випромінювання, яка, пройшовши крізь озоновий шар, досягає поверхні Землі, представлена м'яким ультрафіолетом, видимим світлом, а також інфрачервоними променями. Інфрачервоне (14) випромінювання називають ще тепловим: ІЧ-хвилі впливають на молекули, як би розгойдуючи їх, підсилюють в них коливальний рух атомів, що призводить до підвищення температури речовини. Нагріта земна поверхня теж стає джерелом довгохвильового ІЧ-випромінювання (з максимумом близько 10 мкм). Таке випромінювання поглинають пари води, вуглекислий газ, метан, та інші компоненти атмосфери, створюючи парниковий ефект. Без парникового ефекту Земля була б мертвою пустелею: усе її тепло, що випускається, ішло б у космос, температура біля її поверхні складала б -15 °С, а не +18 °С як зараз. Однак збільшення промислових викидів і зростання концентрації СО2 в атмосфері може призвести до глобального потепління клімату. Тоді за рахунок танення полярних льодів підніметься рівень Світового океану, і частина суші буде затоплена.
Кислотні дощі
Шкода, якої завдають кислотні дощі:
Зниження врожайності основних сільськогосподарських культур (пшениці, жита, кукурудзи і т. д.), оскільки в закислених ґрунтах гинуть рослини й ґрунтові тварини. Тільки деякі рослини (кропива, щавель, виноград) люблять кислий ґрунт.
Загибель лісів. Через кислотні дощі дерева втрачають імунітет, хворіють, у них знижується фотосинтез, і вони гинуть.
Загибель закритих водоймищ (озер). Під дією кислоти розчиняються алюмосилікатні породи, а алюміній токсичний. Від нього гинуть водяні рослини й тварини.
Корозія і руйнування вапняних, кам'яних будинків, металевих дахів і різних споруд.
Причиною кислотних дощів є викиди сульфур (IV) оксиду ,та інших сполук, що викликають підвищення кислотності в дощовій краплі в результаті:
- спалювання будь-якого викопного палива;
- роботи хімічних виробництв;
- роботи металургійних комбінатів;
- роботи двигунів внутрішнього згоряння (в основному, автомобілів).
НЕТРАДИЦІЙНІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ
Найважливішими з них є енергія, що виділяється при реакціях ядерного поділу, енергія вітру, морських хвиль і припливів, а також сонячна енергія, що використовується шляхом прямого перетворення і шляхом переробки біомаси.
Сонячна енергія використовується в таких різних формах, як горючі копалини, біомаса, енергія вітру. Використання всіх цих форм енергії являє собою непряме перетворення сонячної енергії на форми, корисні людству.
Способи прямого перетворення сонячної енергії
1. Використання сонячних панелей. їх виготовляють з металів, оскільки останні є гарними провідниками тепла. Найчастіше з цією метою використовується мідь. На неї наносять покриття чорного кольору, щоб панель краще поглинала сонячне світло. Сонячні панелі звичайно прикріплюють на дахах будинків і використовують для обігріву житла.
2. Перетворення сонячної енергії за допомогою фотоелементів.
Одна з можливостей їхнього поліпшення полягає у використанні скляних панелей, що містять уран оксид і рідкоземельний елемент неодим, який підсилює поглинання світла фотоелементом.
3. Використання сонячної енергії для одержання водню (як палива) з води. Водень — найбільш розповсюджений елемент у Всесвіті, хоча цього не можна сказати про Землю. Велика частина водню в земних умовах знаходиться у складі води. Одержаний будь-яким способом водень можна пере
творити потім на інші види палива, наприклад метанол. Найпростішим способом одержання водню з води є електроліз.
Перспективним також є пряме використання сонячної енергії для одержання водню з води за допомогою її фотохімічного розкладу. Цей процес називається фотолізом. Тепер вивчаються два підходи до вирішення цієї проблеми — біологічний і біохімічний.
4. Біофотоліз. При біохімічному підході для одержання водню з води використовуються ферменти, одержані з живих організмів. За допомогою цього підходу вже вдається одержувати водень з води, однак швидкість і тривалість цього процесу поки ще незадовільні.
5. Використання штучного хлоропласту і синтетичного хлорофілу для фотохімічного розкладу води.
6. Використання сонячних колекторів, здатних сильно концентрувати сонячне випромінювання, що досягаються високі температури, не обхідні для термохімічного розкладання води.
Біомаса включає будь-які речовини тваринного і рослинного походження в складі як неживих, так і живих організмів. їжа, деревина, органічні відходи тварин і рослин — усе це різновиди біомаси. Біомаса є важливою формою накопиченої енергії. Вуглеводи, жири й білки, що входять у їжу, забезпечують енергією людський організм. Людство вже давно використовує деревину як паливо. За останні роки біомаса привертає усе більше уваги як джерело таких видів палива, як біогаз і спирт.
Біогаз – подібно до природного газу – являє собою головним чином метан. Біологічні процеси вже широко використовуються при очищенні побутових і сільськогосподарських стічних вод з метою одержання біогазу. На заводах з добування біогазу як сировини використовуються відходи тваринного і рослинного походження, які перегнивають в генераторах біогазу або в автоклавах. У цих установках гниття відбувається без доступу кисню, тобто в анаеробних умовах, за яких певні різновиди бактерій розкладають відходи з утворенням газоподібного метану. Газоподібний метан збирають, і потім його можна використовувати безпосередньо для опалення житла, приготування їжі, або для одержання електричної енергії за допомогою електрогенератора.
Залишки після одержання біогазу із зелених відходів мають високий вміст азоту і можуть використовуватися як добрива. Землі, непридатні для вирощування зернових культур, можуть бути використані для вирощування біомаси з метою подальшого добування біогазу. Багато водяних рослин, такі, як, наприклад, водяні гіацинти, що засмічують канали й водоймища в деяких країнах, теж можуть використовуватися для одержання біогазу.
Спирт, який уже давно використовувався як паливо, наприклад у лам-пах-спиртівках або у суміші з бензином. Спирт можна одержувати з таких рослин, як, наприклад, цукрова тростина і маніок, шляхом ферментації (зброжування) і перегонки.
Певний інтерес проявляється також до вилучення і використання як дизельного палива і мастильних матеріалів деяких рослинних олій.
За цим напрямком проводяться випробовування олій, які видобуваються із соєвих бобів, соняшнику, земляних горіхів (арахісу), суріпиці (рапсу), евкаліпта, гарбуза, а також пальмової, кокосової і касторової олій.
VI.Закріплення знань учнів.
Бесіда.
1. Назвіть найважливіші природні джерела вуглеводнів.
2. Якими способами можна встановити присутність води, карбон (IV) оксиду у продуктах горіння?
3. Що можна спостерігати, якщо: а) потримати над полум'ям свічки склянку з охолодженими стінками; б) внести у частину полум'я, яка світиться, холодну порцелянову пластинку; в) дати
свічці погоріти якийсь час, закріпивши ЇЇ в склянці на дні, а потім налити розчин кальцій гідроксиду?
4. Які сприятливі й несприятливі наслідки виробництва енергії?
5. У чому причина кислотних дощів? Що, на вашу думку, треба зробити, щоб їх не було?
6.Назвіть можливі наслідки парникового ефекту.
VII. Завдання додому.
Вивчити § 21 (Підручник 10-11 клас А.В.Домбровський).
VIII. Підсумок уроку.
Учитель підсумовує роботу учнів на уроці, визначає змістовні і вказує на слабкі відповіді, виставляє оцінки.