Тема уроку: «Чисті речовини й суміші»
Мета уроку: закріпити поняття про речовини, дати уявлення про чисті речовини й суміші; навчити учнів відрізняти чисті речовини від сумішей, класифікувати суміші; ознайомити з основними способами розділення сумішей; розкрити значення очищення речовин та формувати навички розділення сумішей; інформувати учнів щодо лабораторного устаткування й методики проведення досліду.
Очікувані результати: учні мають уміти розрізняти чисті речовини й суміші; встановлювати подібні ознаки та відмінності між речовинами й сумішами; описувати методи виділення індивідуальних речовин із сумішей; складати план розділення сумішей.
Базові поняття й терміни: чиста речовина, суміш, відстоювання, фільтрування, фільтр, фільтрат, випарювання, дистиляція, кристалізація.
Обладнання: лабораторний штатив, хімічні склянки, скляна лійка, ділильна лійка, порцелянова чашка,прилад для нагрівання, фільтрувальний папір, магніт, пісок, залізні ошурки, вода, олія, сіль.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
1. Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком __________, кількість присутніх на уроці _______________, відсутніх ________________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Етап перевірки домашнього завдання
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.
2.2. Завдання.
У банках без етикеток знаходяться: крейда, пісок, оцет, кухонна сіль, залізо. Як можна їх розрізнити? Які характерні ознаки дозволяють це зробити?
2.3 Індивідуальне завдання.
Із наведеного списку випишіть окремо назви предметів і назви речовин: вода, сіль, стілець, цукор, олівець, сода, цвях, мідь, мідний дріт, склянка, ніж, залізо, алюміній, скло, кусок мила, парафінова свічка.
3. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
3.1. Фронтальне опитування.
- Чим відрізняються поняття «тіло» та «речовина»?
- За якими властивостями можна характеризувати тіла й речовини?
- Які агрегатні стани речовин вам відомі?
- Чим відрізняються прості речовини від складних?
- Що таке органічні та неорганічні речовини?
3.2. Створення проблемної ситуації.
— Чи можна вивчати загальні властивості води, використовуючи як об’єкт морську воду?
Учні мають дійти висновку, що навіть невелика кількість домішок надає речовинам нових властивостей.
3.3. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Ми живемо серед речовин. Ми дихаємо повітрям, яке являє собою суміш газів (азоту, кисню та ін.). Ми вмиваємося водою — це ще одна речовина, найпоширеніша на Землі. Ми п’ємо молоко — суміш води з дрібними крапельками молочного жиру. Абсолютно чисті речовини трапляються в природі вкрай рідко.
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
4. Етап засвоєння нових знань
План пояснення нового матеріалу
- Поняття про чисті речовини й суміші. (Евристична бесіда)
Поняття «чистий» у хімії і в побуті різняться. Наприклад, коли ми навіть кажемо: «Яке чисте повітря!», усе одно насправді вдихаємо складну суміш кількох газоподібних речовин. Абсолютно чисту речовину, яка не містить домішок інших молекул, отримати надзвичайно складно. Тому на практиці чистою називають речовину, яка складається з молекул одного виду і в якій інших молекул настільки мало, що вони не впливають на загальні властивості сполуки.
Наприклад, воду з джерела ми вважаємо цілком чистою й придатною для пиття, тому що дрібні домішки в ній для нас просто невідчутні. Але для деяких наукових і технічних цілей така вода зовсім непридатна.
Природні речовини завжди містять якісь домішки. Навіть лікарські препарати, до чистоти яких висувають особливі вимоги, завжди містять незначні домішки інших речовин. Але цих включень настільки мало, що наш організм просто не помічає їх.
Однак не слід вважати, що чисті речовини абсолютно в усіх випадках кращі за суміші. Наприклад, людині не можна дихати чистим киснем. Якби з атмосфери раптом із якихось причин зник азот, який «розбавляє» кисень необхідним чином, усі живі організми на суходолі загинули б протягом кількох годин, а рослинність на всіх континентах була б дощенту винищена жахливою пожежею.
Чисті речовини – це речовини, що не містять домішок інших речовин, а лише ті частинки (атоми, молекули), з яких вони утворились.
Речовина вважається чистою, якщо вона містить не більше однієї молекули домішок на 1000 – 10 000 молекул основної речовини.
Суміші – це сукупність молекул або чистих індивідуальних речовин.
Вони складаються з різних частинок (атомів, молекул) і різних речовин (двох, трьох і більше). У складі будь-яких сумішей речовини зберігають свої властивості.
Якщо позначити молекули однієї речовини червоним, а іншої - синім, то чисті речовини й суміші можна подати в такий спосіб: а + б = в
2. Класифікація сумішей. (Розповідь учителя, складання схеми)
Суміші речовин поділяють на однорідні й неоднорідні.
Однорідними називаються суміші, в яких навіть за допомогою мікроскопа не можна виявити частинок речовин, що входять до їх складу.
Неоднорідними називаються суміші, в яких неозброєним оком або за допомогою мікроскопа можна помітити частинки речовин, що входять до їх складу.
- Способи розділення сумішей. (Демонстрація розділення сумішей різними способами, складання таблиці)
Методи розділення сумішей |
Короткий опис розділення сумішей |
Застосування |
1.Розділення магнітом |
Базується на здатності деяких речовин притягатися магнітом |
Відокремлення заліза від інших речовин |
2. Відстоювання |
Суміш, що складається з твердих речовин, висипається у воду. Суміш, яка складається з рідких речовин, залишається на деякий час до розшарування |
При очищенні питної води |
3. Фільтрування |
Суміш пропускається через фільтр, у якому є пори отвори відповідного розміру |
При очищенні питної води |
4. Випарювання |
Суміш піддається нагріванню, під час якого рідина випаровується, а тверда речовина залишається у вигляді кристалів |
Виділення кухонної солі з води сольових озер |
5. Кристалізація |
Суміш твердої і рідкої речовин нагрівається. Після випаровування частини рідини суміші охолоджуються. Тверда речовина випадає в осад у вигляді кристалів |
Виробництво цукру |
6. Дистиляція (перегонка) |
Суміш двох рідин повільно нагрівається. За цих умов речовина, яка найлегше закипає, випаровується раніше, її пари охолоджуються, конденсат збирається в окремій ємності |
Добування дистильованої води |
5. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
6. Узагальнення й систематизація знань
6.1 Робота з таблицею
Навести приклади чистих речовин і сумішей, заповнити таблицю, записуючи їх до відповідних стовпчиків.
Чисті речовини |
Однорідні суміші |
Неоднорідні суміші |
|
|
|
6.2 Гра «Хрестики й нулики»
Знайдіть виграшні шляхи на поданих схемах:
а) чиста речовина
Граніт |
Залізо |
Алюміній |
Мідь |
Сіль |
Фарба |
Морська вода |
Цукор |
Пил |
б) суміш
Сік |
Спирт |
Кисень |
Дистильована вода |
Повітря |
Кров |
Золото |
Сметана |
Лимонад |
6.3 Індивідуальні завдання
- У цукор випадково потрапив розкришений корок. Як очистити від нього цукор?
- Запропонуйте способи розділення сумішей: а) вода й бензин;
б) кухонна сіль і крейда;
в) кухонна сіль, залізні ошурки й тирса;
г) незбиране молоко.
6.4 Колективне обговорення
Розглядаються способи очищення кухонної солі від не розчинних у воді часточок (піску, тирси чи ошурок)
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Вивчити § 8,9 підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство.
Виконати завдання після параграфів с. 39-40, 43
8. Підбиття підсумків уроку
— Про що ви дізналися на уроці?
— Чого ви навчилися на уроці?
— Що вам сподобалося на уроці?
— Що не сподобалося?
— Як, на вашу думку, працював сьогодні клас?
Учитель оцінює учнів, даючи відповідні коментарі.