Тема уроку: «Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини»
Мета уроку: закріпити уявлення про атомно-молекулярну будову речовини; з'ясувати причини різноманітності речовин; сформувати в учнів уявлення про прості й складні речовини; навчити розрізняти поняття «складна речовина» й «суміш речовин», «проста речовина» й «хімічний елемент»; аналізувати будову простих і складних речовин; сформувати поняття про неорганічні та органічні речовини.
Очікувані результати: учні мають уміти розрізняти прості й складні речовини, неорганічні та органічні речовини; аналізувати якісний склад простих і складних речовин; установлювати зв’язок між будовою та властивостями речовин.
Базові поняття й терміни: речовина, проста речовина, складна речовина, неорганічні та органічні речовини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
1. Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,
кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Етап перевірки домашнього завдання
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.
2.2 Завдання біля дошки
- Намалюйте молекулу води і поясніть її будову.
- Намалюйте молекулу кисню і поясніть її будову
2.3 Розгадати кросворд
Ключове слово прізвище відомого швецького вченого, який запропонував сучасні хімічні символи елементів
3. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
3.1. Фронтальне опитування
1. 3 яких часточок складаються речовини?
2. Чим відрізняються речовини молекулярної й немолекулярної будови?
3. Дайте визначення хімічного елемента.
4. Що називають дифузією?
5. В яких агрегатних станах речовини відбувається дифузія? Наведіть приклади.
6. Чому дифузія відбувається швидше в гарячих рідинах, ніж у холодних?
3.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
З давніх-давен людина знала золото, срібло, залізо, скло, вугілля, повітря, вогонь, ґрунт, воду, уміла добувати харчові й лікарські речовини, руди, виготовляти мило. На початку ІХ ст. почала стрімко зростати кількість відкритих хімічних елементів та їхніх сполук. Щоб не заплутатися в цьому різноманітті, слід було добре систематизувати нові знання. За найзручніший спосіб обрали розділити відомі на той час речовини на прості й складні. Цю класифікацію ми застосовуємо й досі.
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
4. Етап засвоєння нових знань
Слово вчителя
Ми знайомі з багатьма речовинами, що трапляються в природі: газами, рідинами, твердими тілами. Серед них є і прості, і складні. Одні молекули складаються з атомів лише одного елемента. Інші молекули складаються з атомів різних елементів.
План пояснення нового матеріалу
- Прості й складні речовини. (Розповідь учителя, складання схем.)
У природі існує дуже велика кількість речовин, які для зручності вивчення й використання поділили на групи: прості й складні.
Прості речовини утворені з атомів лише одного хімічного елемента. До простих речовин належать кисень (О2, складається з двох атомів Оксигену), водень (Н2, складається з двох атомів Гідрогену), азот (N2, складається з двох атомів Нітрогену). Речовини, «побудовані» з таких молекул, називаються простими.
Речовини, утворені з атомів двох і більше хімічних елементів, називаються складними. До складних речовин належать, наприклад, вуглекислий газ (складається з одного атома Карбону (С) і двох атомів Оксигену (О), хімічна формула — СО2); молекула води (складається з двох атомів Гідрогену (Н) та одного атома Оксигену (О), хімічна формула — Н2О).
Складні речовини поділяються на органічні й неорганічні. Тіла неживої природи складаються з неорганічних речовин, наприклад із води, кухонної солі, заліза, алмазу, графіту, золота, кисню, сірки тощо. Органічні речовини складаються з визначеної кількості атомів Карбону, з’єднаних між собою певним чином. До органічних речовин належать, наприклад, цукор та олія.
(Учням пропонується розглянути рисунки з органічними і неорганічними речовинами).
2. Проста речовина й хімічний елемент (Розповідь учителя)
Назва простої речовини часто відрізняється від назви хімічного елемента, який її утворює. Наприклад, Гідроген утворює просту речовину водень, молекула якого складається з двох атомів Гідрогену. Проте нерідко назви простих речовин і хімічних елементів збігаються (наприклад, Цинк — цинк).
У зв’язку з тим, що назви хімічних елементів і простих речовин часто збігаються, потрібно розрізняти поняття «проста речовина» й «хімічний елемент». Не можна приписувати хімічному елементу властивості, характерні для простої речовини. Якщо говорять про хлор як жовто-зелений газ за нормальних умов, який розчиняється у воді, то йдеться про просту речовину. А якщо згадують про Хлор, який входить до складу гідроген хлориду або будь-якої іншої складної речовини, йдеться про хімічний елемент.
3. Порівняння складних речовин і сумішей. (Розповідь учителя і складання таблиці)
Природних та штучних складних речовин існує значно більше, аніж простих. Чому? Науковці довели, що атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різних кількостях та послідовностях.
Складні речовини слід відрізняти від сумішей простих речовин, які також побудовані з атомів різних елементів. Для цього необхідно пам’ятати про відмінності сумішей і чистих речовин.
Учні разом з учителем складають на підставі пройденого матеріалу таблицю.
Порівняння сумішей і складних речовин
Суміш |
Складна речовина |
1. Речовини зберігають свої властивості |
1. Властивості вихідних речовин не зберігаються |
2. Речовини можна розділити за допомогою фізичних методів |
2. Складну речовину не можна розділити за допомогою фізичних методів |
3. Кількісний склад може бути довільним |
3. Кількісний склад сполуки завжди сталий незалежно від місцезнаходження й способу отримання |
4. Утворені за допомогою фізичного процесу — змішування речовин |
4. Утворені у результаті хімічного процесу — синтезу речовин |
4. Причини різноманітності речовин
Атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різній кількості та послідовності.
Нині відомо понад 20 млн. речовин.
Речовини можуть мати різні властивості, навіть якщо один із хімічних елементів у них однаковий.
Наприклад: до складу молекули Кисню входить Оксиген і до складу молекули Води входить Оксиген.
5. Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
- Узагальнення й систематизація знань
6.1 Бесіда
- Як класифікують речовини?
- Встановіть різницю між простими і складними речовинами.
- Чому складних речовин більше ніж простих?
- Чим відрізняються органічні речовини від неорганічних?
- Яких речовин органічних чи неорганічних в природі більше?
- Назвіть життєвонеобхідні речовини.
- Поміркуймо
1. Пояснюючи що таке прості речовини, учень дав такі формулювання:
а) речовини, що не розкладаються при нагріванні;
б) речовини, що складаються з молекул;
в) речовини, що складаються з атомів;
г) речовини, що утворенні атомом одного хімічного елемента.
Знайдіть помилки.
2. Пояснюючи що таке складні речовини, учень дав такі формулювання:
а) речовини, що складаються з молекул;
б) речовини, що складаються з атомів кількох хімічних елементів;
в) речовини, що розкладаються при нагріванні;
г) речовини, що мають яскраве забарвлення.
Знайдіть помилки.
- Працюємо разом
Заповніть таблиці, навівши приклади простих і складних речовин, органічних і неорганічних.
1)
Прості речовини |
Складні речовини |
2)
Органічні речовини |
Неорганічні речовини |
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Вивчити § 7 підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство.
Виконати завдання після параграфу с. 35-36
8. Підбиття підсумків уроку
Учитель пропонує учням висловитися щодо досягнення мети уроку.