Тема уроку: "Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин"
Мета уроку: сформувати поняття про природні явища; сконцентрувати увагу на фізичних і хімічних явищах, встановити між ними відмінності; розглянути різноманітність фізичних явищ; розвивати в учнів уміння встановлювати ознаки хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини, зокрема реакцій горіння і гниття.
Очікувані результати: учні мають з’ясувати істотні відмінності між фізичними й хімічними явищами; навчитися описувати зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції; наводити приклади застосування й ролі хімічних реакцій у житті людини.
Базові поняття й терміни: явища, фізичні явища, хімічні явища, хімічні реакції, ознаки хімічних реакцій.
Обладнання:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
1. Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,
кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Етап перевірки домашнього завдання
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.
2.2. Технологія «Мозковий штурм».
- Дайте визначення поняттю «фізичне тіло».
- З чого складається фізичне тіло?
- Якими часточками утворюється речовина?
- Охарактеризуйте властивості речовин.
- Що таке вид атома?
- Чим відрізняється проста речовина від хімічного елемента?
- Чим відрізняється складна речовина від суміші?
- Яку суміш можна розділити шляхом випарювання?
2.3. Метод «Відкрита трибуна»
- Розповідь про суміші в повсякденному житті.
- Повідомлення на тему «Явища природи».
3. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
3.1.Метод «Працюють дослідники»
Група №1
Як довести, що в питній воді є розчинені речовини?
Група №2
Нафта – це однорідна суміш органічних речовин. Як можна розділити її на складові частини?
Група №3
Як довести, що молоко є сумішшю речовин?
Група №4
Кисень і азот мають різні температури кипіння. Як можна розділити їхню суміш?
3.2. Запитання до учнів:
1. Як можна визначити поняття «явище»?
2. Які явища ви знаєте? Наведіть прилади.
Явища – це зміни, що відбуваються з тілами. Явища бувають: біологічні, фізичні, хімічні, тощо. (Учням демонструються рисунки з різними явищами).
Біологічні - це явища в живій природі: турбота про новонароджених малят, приліт птахів навесні, об'єднання вовків у зграю, розмноження, ріст і розвиток організмів,тощо.
3.3. Створення проблемної ситуації.
У лабораторії учень провів два досліди:
1) нагрів воду і вона перетворилася на пару;
2) пропустив через воду електричний струм й отримав дві газоподібні речовини — водень і кисень.
Проблемне запитання:
— Які зміни відбулися з водою в першому й другому випадках?
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
4. Етап засвоєння нових знань
Слово вчителя
Людина постійно змінюється, так само як і все, що її оточує. Зміни, які відбуваються у світі, називаються явищами. Явища бувають атмосферні, космічні, суспільні, фізичні й хімічні. Явища, пов’язані з речовинами, належать до фізичних і хімічних. Щоб відрізняти хімічні явища від фізичних, необхідно знати ознаки хімічної реакції.
План пояснення нового матеріалу
- Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції. (Коментар учителя, складання схеми.)
У природі спостерігається велика кількість різноманітних явищ, із якими можна ознайомитися, вивчаючи механічні, теплові, звукові, світлові, магнітні та електричні явища. Кожну з цих явищ має свої відмінності, але всі їх об’єднує спільна ознака: під час їх перебігу руйнування одних та утворення інших речовин не відбувається.
Перетворення води на лід та її випаровування, подрібнення цукру на цукрову пудру, веселка — усе це приклади фізичних явищ. Під час них жодна речовина не зруйнувалася й жодна нова сполука не утворилася.
Фізичні - це явища, при яких не утворюються нові речовини, а змінюються агрегатний стан, розміри і форма тіла та положення тіл одне відносно одного.
Але в природі та під впливом різних видів діяльності людини відбуваються зміни, унаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами, або хімічними реакціями.
Під час хімічних явищ руйнуються тільки молекули, а атоми залишаються незмінними, вони тільки перегруповуються.
Хімічні явища, або хімічні реакції, на відміну від фізичних, супроводжуються руйнуванням одних речовин та утворенням інших. Хімічні явища виникають, коли атоми й молекули з’єднуються, утворюючи нові речовини.
Хімічні явища відбуваються в природі постійно: під дією повітря на залізному цвяху утворюється іржа, восени листя змінює своє зелене забарвлення на жовте й червоне тощо
З давніх-давен люди навчилися видобувати метал, виготовляти фарби й скло, уповільнювати за допомогою солі та оцту реакції, що призводять до псування м’яса, риби.
Сьогодні людина використовує хімічні явища для виготовлення медичних препаратів, засобів побутової хімії, будівельних матеріалів, харчових добавок тощо.
Учні під керівництвом учителя складають схему, яка відображує поділ явищ на фізичні й хімічні.
2. Ознаки хімічних реакцій. (Розповідь учителя з демонструванням хімічних реакцій, супроводжуваних виділенням газу, випадінням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.)
Хімічні реакції завжди супроводжуються фізичними ефектами, які називаються ознаками хімічної реакції. Найпоширеніші ознаки хімічних реакцій:
- зміна кольору;
- зміна запаху;
- випадення або розчинення осаду;
- виділення газу;
- виділення або поглинання теплоти або світла;
3. Значення хімічних реакцій. Горіння і гниття. (Робота з підручником.)
Першою хімічною реакцією, яку люди почали свідомо здійснювати, була реакція горіння. Вона супроводжується виділенням світла й тепла, яку зараз використовують у побуті й промисловості.
Горіння - це хімічне явище, що супроводжується виділенням тепла і світла.
Гниття подібне до горіння, однак у ньому виділяється лише тепло. (Учням демонструються рисунки прикладів гниття продуктів).
5.Фізкультхвилинка.
Ви втомились?
Саме час — дружно відпочить
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
Ми писали, ми трудились
Наші пальчики втомились
А щоб далі нам писати,
Треба пальці розім'яти.
Руки вгору потягніть
І до сонця підстрибніть!
Всі присядем, встанем враз,
Знов чекає праця нас.
6. Узагальнення й систематизація знань
5.1. Завдання «Знайди відповідність».
Із запропонованого переліку явищ вибрати:
І варіант фізичні явища
ІІ варіант хімічні явища.
1) іде тепло від батареї опалення;
2) горять іменинні свічки;
3) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто;
4) скисає молоко, не випите кішкою;
5) після додавання цукру чай стає солодким;
6) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу;
7) на цвяхах у гаражі з'являється іржа;
8) узимку гілля дерев вкривається памороззю;
9) за зиму опале листя згниває;
10) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;
11) з часом на стінках чайника утворюється накип..
5.2. Робота в групах
1-ша група До якого явища – фізичного чи хімічного – належать явища зміни агрегатного стану речовини?
2-га група Восени листя жовтіє. Яке явище відбувається з листям – хімічне чи фізичне?
3-тя група При нагріванні заліза до температури 1 536 °С воно плавиться. Про яке явище – фізичне чи хімічне – йде мова?
4-та група Як довести, що процес випаровування води належить до фізичних явищ?
5-та група За якими ознаками явища протухання яєць потрібно віднести до хімічних явищ?
6. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Вивчити § 10, 14, § 11 – 13 (ознайомитись) підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство.
Виконати завдання після параграфу с. 47 – 49 та 64 – 65.
Підготувати малюнки, ребуси, кросворди для узагальнюючого уроку з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас»
7. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Кольорові знаки»
Зелений — дізнався(-лася) багато нового.
Жовтий — дещо залишилося для мене незрозумілим.
Червоний — багато чого не зрозумів(-ла).