Практична робота №1 "Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
Прийоми поводження з лабораторним штативом і нагрівальними приладами"
МЕТА УРОКУ: Сформувати початкові навички практичної роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки дід час виконання практичної роботи в кабінеті хімії; сформувати вміння використовувати лабораторний посуд, лабораторний штатив, нагрівальний прилад; формувати вміння й навички проведення хімічного експерименту й аналізу явищ, що спостерігаються, робити висновки в ході практичної роботи.
ХІД УРОКУ
I.Організація класу.
Перевірка присутності учнів, роздача зошитів для практичних робіт.
II.Мотивація уроку.
На попередньому уроці ми з вами вивчили правила техніки безпеки і поведінки в хімічному кабінеті, а сьогодні ми закріпимо ці знання на практиці.
III.Повідомлення теми, мети уроку.
Тему і мету роботи учні записують в зошитах для практичних робіт.
IV.Актуалізація знань.
Перед виконанням практичної роботи потрібно ознайомитись з правилами техніки безпеки і поставити свої підписи в журналі охорони праці.
1.Усно закінчити речення, що відповідають основним правилам техніки безпеки в хімічному кабінеті:
1)Виконувати слід лише ті досліди, які...
2)Реактиви для дослідів брати лише в таких кількостях, які...
3)Не можна вживати в хімічному кабінеті...
4)Під час нагрівання розчинів у пробірці необхідно стежити за тим, щоб отвір пробірки був спрямований від...
5)Після закінчення роботи...
6)Залишки речовини не можна висипати й виливати в...
2.Обгрунтувати у вигляді пояснення, чому речовини не можна:
1)пробувати на смак;
2)брати в руки;
3)змішувати без вказівки вчителя;
4)для визначення запаху підносити близько до обличчя;
5)виливати або висипати назад у посудину;
6)брати для дослідів у великих кількостях.
V.Вивчення нового матеріалу.
Практична робота проводиться за інструктивною карткою підручника.
1. Поводження з лабораторним штативом
Ознайомтеся з будовою штатива (мал. 5). Виконайте такі операції:
1) закріпіть муфту на середині стержня штатива. Пересуньте її вгору й опустіть вниз. Закріпіть у муфті тримач;
2) закріпіть на штативі кільце, не знімаючи тримача. Що для цього треба зробити?
3) закріпіть пробірку в тримачі штатива. Це треба зробити так, щоб пробірка не випадала і щоб її можна було переміщувати, тобто пробірку треба затиснути, але не дуже сильно, бо вона може тріснути. Закріплювати пробірку треба не на середині, а біля отвору (мал. 6).Щоб вийняти пробірку зі штатива, треба послабити гвинт;
4) помістіть на кільце штатива хімічний стакан. Спочатку на кільце штатива покладіть спеціальну сітку, а потім на неї поставте стакан;
5) помістіть на кільце штатива порцелянову чашку без сітки.
2. Поводження з нагрівними приладами
Працюючи зі спиртівкою дотримуйтеся певних правил!
Робота зі спиртівкою
- перш ніж запалити спиртівку, перевірте, чи є в ній спирт та чи хороший ґніт (мал. 7);
- спирт можна наливати тільки в погашену спиртівку Якщо спиртівка горить, наливати спирт категорично заборонено;
- для запалення спиртівки зніміть ковпачок, розправте гніт і піднесіть до ґнота запалений сірник;
- користуючись спиртівкою, не запалюйте її від іншої спиртівки, бо може вилитися спирт і виникнути пожежа;
- щоб погасити полум'я спиртівки, слід закрити її ковпачком, підносячи його збоку. Дмухати на запалену спиртівку категорично забороняється. Це може спричинити пожежу.
Звертається увага учнів на те, що різні частини полум'я мають неоднакову температуру. Це можна побачити, якщо помістити в полум'я скіпку. Обвуглювання скіпки в різних частинах полум'я відбувається з різною швидкістю. Найшвидше скіпка обвуглюється в зовнішній частині полум'я; у внутрішній частині обвуглювання відбувається порівняно повільно. Тобто температура полум'я вища в зовнішніх зонах і нижча у внутрішніх. Зазначається, що під час нагрівання необхідно поміщати предмети в найбільш гарячу, тобто верхню частину полум'я.
VI.Закріплення знань учнів.
Учням пропонується дати відповіді на деякі питання по техніці безпеки при роботі з лабораторним штативом та спиртівкою.
VII. Підсумок уроку.
Проводиться аналіз роботи під час практичного заняття, збираються зошити. Учні прибирають свої робочі місця.
VIII.Завдання додому.
Повторити вивчений матеріал