ТЕМА УРОКУ: "Практична робота №2 Розв’язування експериментальних задач"
МЕТА УРОКУ: Удосконалити навички роботи з лабораторним обладнанням; розвивати навички практично використовувати набуті знання; формувати уміння складати звіт за результатами спостережень.
ТИП УРОКУ: Урок закріплення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Перевірка присутності учнів, роздача зошитів для практичних робіт.
ІІ. Мотивація уроку.
На попередніх уроках ми з вами вивчили лужні і лужноземельні метали та їх сполуки, а сьогодні ми закріпимо ці знання на практиці, розв’язуючи експериментальні задачі.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Тему і мету роботи учні записують в зошитах для практичних робіт.
ІV. Актуалізація знань.
Проводиться бесіда, де учні пригадують правила техніки безпеки і поведінки в кабінеті хімії, потім ставлять свої підписи в журналі охорони праці.
V. Вивчення нового матеріалу.
Практична робота проводиться за інструктивною карткою, що видається на кожну парту.
І варіант
1. У чотирьох пробірках є такі тверді речовини: а) хлорид магнію; б) гідроксид натрію; в) карбонат натрію; г) силікат натрію. За допомогою хімічних реакцій визначте, в якій пробірці міститься кожна з цих речовин.
MgCl2 + 2AgNO3 = 2AgCl↓ + Mg(NO3)2;
Випадає осад білого кольору.
NaOH + фенолфталеїн = малиновий колір;
Na2CO3 + 2HCl = 2NaCl + CO2↑ + H2O;
Спостерігається виділення бульбашок газу.
Na2SiO3 + 2HCl = 2NaCl + H2SiO3 ↓
Випадає прозорий гелеподібний осад.
2. В одній пробірці є розчин хлориду натрію, у другій - розчин хлориду барію. Визначте, в якій пробірці міститься кожна з цих речовин.
(Забарвлення полум’я)
3. У двох стаканах є вода. В одному з них вода містить сульфат кальцію, а в другому - гідрокарбонат кальцію. Проробіть досліди, за допомогою яких можна усунути постійну і тимчасову твердість води.
CaSO4 + Na2CO3 = CaCO3↓ + Na2SO4 Випадає осад білого кольору.
Ca(HCO3)2 = CaCO3↓ + CO2 + H2O Утворюється осад білого кольору.
ІІ варіант
1. У чотирьох пробірках є такі тверді речовини: а) ортофосфат калію; б) нітрат барію; в) сульфат натрію; г) сульфід натрію. Визначте, в якій пробірці міститься кожна з цих речовин.
K3PO4 + 2AgNO3 = 2Ag3PO4↓ + KNO3
Випадає осад жовтого кольору.
Ba(NO3)2 + H2SO4 = BaSO4 ↓+ 2HNO3
Випадає осад білого кольору.
4 HNO3 + Cu = Cu(NO3)2 + 2NO2↑ + H2O
Спостерігається виділення бурого газу.
Na2SO4 + BaCl2 = BaSO4↓ + 2NaCl
Випадає осад білого кольору.
Na2S + 2HCl = 2NaCl +H2S↑
Спостерігається виділення бульбашок газу з неприємним запахом.
2. В одній пробірці є розчин хлориду калію, у другій - розчин хлориду кальцію. Визначте, в якій пробірці міститься кожна з цих речовин.
(Забарвлення полум’я)
4. У двох стаканах є вода. В одному з них вода містить сульфат магнію, а в другому - гідрокарбонат магнію. Проробіть досліди, за допомогою яких можна усунути постійну і тимчасову твердість води.
MgSO4 + Na2CO3 = MgCO3↓ + Na2SO4 Випадає осад білого кольору.
Mg(HCO3)2 = MgCO3↓ + CO2 + H2O Випадає осад білого кольору.
VI. Закріплення знань учнів.
Бесіда по питанням практичної роботи.
VII. Завдання додому.
Повторити конспект.