Доповідь про використання методу проектів на уроках хімії
Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене;
вони будуть відкривати це нове самостійно. Моє
основне завдання - допомогти розкритися.
М. Песталоцці
Українська освіта XXI століття стоїть перед необхідністю кардинальних змін у структурі, змісті та технологіях навчання. Сучасний етап розвитку суспільства в Україні висуває перед освітою нові завдання щодо її вдосконалення. Одним із завдань є формування особистості, виховання її наукового світосприйняття, творчих здібностей, що забезпечує її життєву та соціальну компетентність. Це є запорукою формування висококваліфікованих працівників, які вміють працювати в умовах сучасного виробництва, знаходити вихід із різних складних ситуацій, передбачати можливі наслідки діяльності, диктує потребу впровадження в процес нових педагогічних технологій.
Виходячи з цих завдань важливим є формування особистості та її життєвої та соціальної компетентності. Розв'язання цієї проблеми можливе шляхом розвитку експериментальних умінь, дослідної проектної діяльності учнів на уроках та в позаурочний час.
У сучасних умовах розвитку суспільства складається нове уявлення про культуру, що пов'язане з феноменом проектної культури. Поряд із гуманітарною і технічною, проектну культуру трактують як «третю культуру», що має інтегративну сутність. Проектна культура не зводиться до традиційної проектної діяльності в інженерній сфері, архітектурі, дизайні. На перший план виступає випереджальний розвиток самої людини, формування творчої особистості, яка проектує й організує своє життя і доцільно перетворює навколишній світ.
Метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще в 20-ті роки XX сторіччя в США. Його називали також методом проблем, і пов'язувався він з ідеями гуманістичного напряму у філософії та освіті, які розроблені американським філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В.Х. Кілпатріком.
Ідеї проектного навчання виникли в Росії практично паралельно з розробками американських педагогів під керівництвом російського педагога С. Т. Шацького в 1905 р.
Пізніше, вже при радянській владі, ці ідеї стали досить широко впроваджуватися в школу, але недостатньо продумано й послідовно, і постановою ЦК ВКП(б) у 1931 році метод проектів був засуджений, і відтоді в колишньому СРСР більше не робилося серйозних спроб відродити його в шкільній практиці. Разом з тим, у зарубіжній школі він активно і достатньо успішно розвивався. У США, Великої Британії, Бельгії, Ізраїлі, Фінляндії, Німеччині, Італії, Бразилії, Нідерландах і багатьох інших країнах ідеї гуманістичного підходу до освіти Дж. Дьюї, його метод проектів набули великої популярності внаслідок раціонального поєднання теоретичних знань і їх практичного застосування для розв'язування конкретних проблем дійсності в спільній діяльності учнів. Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де та як я можу ці знання застосувати - ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, яка і приваблює багато освітніх систем, що прагнуть знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними уміннями.
Найбільш поширене визначення методу проектів - «система навчання, за якої учні здобувають знання й уміння в процесі планування й виконання поступово ускладнюваних практичних завдань - проектів».
Проект - сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об'єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту. У основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення.
Використання методу «проектів» дозволяє реалізувати особистісно-діяльнісний і особистісно орієнтований підходи до освіти школярів. Ці підходи базуються на застосуванні знань і вмінь, отриманих під час вивчення різних дисциплін на різних етапах навчання, інтегрувати їх у процесі роботи над проектом. Це забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію у навчанні активізує самостійну творчу діяльність учнів під час виконання проекту.
Метод проекту створює умови, за яких учень може самостійно здобувати знання чи застосовувати одержані раніше, причому замість дій за зразком в основному виступають пошукові й дослідницькі дії. Основний акцент робиться на творчий розвиток особистості. Учень повинен не тільки засвоїти необхідні знання й уміння, а й навчитися шукати й знаходити об'єкти їх практичного застосування.
Мета творчих проектів - сприяти самостійному формуванню інтелектуальних, спеціальних і загальнокультурних знань і вмінь учнів, сприяти розвиткові таких умінь, як ініціатива, співробітництво, навички роботи в колективі, логічне мислення, бачення проблем і прийняття рішень, одержання і використання інформації, самостійне навчання, планування, розвиток комунікативних навичок. Метод проектів орієнтований на творчу самореалізацію особистості, що розвивається у процесі навчання.
Психолого-педагогічні аспекти учнівської творчості, що виділяються найбільш яскраво під час застосування методу проектів, виявляються в більшому рівні комфортності під час підготовки підсумкової роботи, наступності навичок, що відпрацьовуються на базі засвоєних раніше знань, активного застосування покрокових стратегій (алгоритмів) творчості, можливості для учнів самостійно маніпулювати часом, відведеним на підготовку проектів.
Тільки активні дослідницькі методи і метод проектів перетворюють учня на суб'єкт педагогічного процесу. Обидва спрямовані на розвиток творчих здібностей учня, обидва є методами пошуку. Так школа може наблизитися до розв'язання свого головного завдання - створення умов для розвитку вільних особистостей. Для цього важливо підкорити зміст навчання розв'язанню практичних проблем, що відповідають актуальним силам і потенційним можливостям, підготовці та інтересам дитини. При цьому продукт проекту не є його метою; і він, і сам процес реалізації проекту - це засоби розвитку особистості дитини.
Навчальні проекти - це дієвий засіб максимального наближення особистості до реального життя та залучення її до розв'язання конкретних завдань у просторі міжособистісного та діалогового спілкування і співпраці. Працюючи над проектом у групі чи індивідуально, учень опиняється в середовищі, яке сприяє розвитку вмінь та навичок окреслення проблеми та визначення мети, збирання інформації, обговорення форми роботи та вироблення оптимальних шляхів її виконання та презентації.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. Цей підхід органічно поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншої, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути, що називається, «відчутними», тобто конкретне розв'язання теоретичної проблеми, конкретний результат практичної, готовий до впровадження.
Робота з проектами має відповідати наступним вимогам:
- Виконання має здійснюватися на визначеному обсязі теоретичних знань.
- Теми проектів розробляє викладач.
- Терміни виконання проектів залежать від змісту, мети та завдань.
- Творче завдання може бути представлене у вигляді розробки і виготовлення якого-небудь робочого зразка, демонстраційного наочного приладдя, макета експоната тощо.
- До завдання учень робить короткий опис пристрою, призначення, принципу дії, надає креслення, схеми, ескізи.
У тематиці проектних завдань необхідно враховувати індивідуальні особливості пізнавальної діяльності учнів. Систему проектів потрібно будувати за принципом ускладнення.
Метод проектів змінює підхід до освітньої діяльності:
- здібності дитини закладені природою, а школа має створити умови для їх розкриття;
- знання повинні служити для пристосування людини до навколишнього середовища і мати практичну спрямованість;
- головне - не кількісні характеристики знань, отриманих учнями в школі, а вміння використовувати їх у конкретній ситуації;
- важливо підкорити зміст навчання розв'язанню практичних проблем, що відповідають силам, підготовці та інтересам дитини;
- розв'язання проблем вимагає поєднання розумової і фізичної праці, що має розвивальну і суспільну цінність.
Таким чином, набуті в процесі реалізації проекту знання, вміння та навички не тільки набувають особливої міцності та свідомості, а й асоціативно пов'язані з отриманим задоволенням, що стає стимулом до нового пошуку. Пошук, у свою чергу, викликає нові асоціації, нові проекти.
Етапи проектування
1. Організаційно-установчий: тема, її обґрунтування, план роботи, робота з інформаційними джерелами.
2. Конструкційний: активний пошук оптимальних рішень.
3. Практичний: реалізація проекту, створення моделі.
4. Презентаційний: оцінка й аналіз роботи.
Проектна діяльність останнім часом все ширше входить у навчальний процес. Але постають питання: Як правильно її організувати? Як спланувати все так, щоб не помилитись, не відштовхнути, а, навпаки, зацікавити учня, захопити його процесом навчання?
Саме цьому і вчить програма Intel® Навчання для майбутнього, у чому я переконалася на власному досвіді. Ця програма допоможе вчителям та учням освоїти нові технології та використовувати їх в навчальній діяльності згідно з державними стандартами. Програма сприяє підготовці вчителя сучасного типу, вчить його не тільки користуватися комп'ютером, але й повною мірою використовувати його потенціал у навчальному процесі, створюючи урок дійсно сучасним, інформаційно насиченим і цікавим для дітей.
Рік тому в нашому районі при загальноосвітній школі №2 міста Христинівки відбулося навчання за програмою Intel® Навчання для майбутнього. Цей тренінг відвідала і я. У процесі насичених занять та напруженої роботи ми вчилися застосовувати навички роботи на комп'ютері в корисних цілях. Нажаль, більшість наших колег (з виключенням учителів інформатики) під володінням комп'ютером, мають на увазі набір тексту та його друк для роботи на уроці. Рідко хто у своїй роботі застосовує можливості комп'ютера, арсенал програм, що входять до Microsoft Office.
Відмінною рисою всіх додатків Microsoft Office є їх вільне «взаємопроникнення». Користувачами ПЕОМ найбільш часто використовується Microsoft Word. Це потужний професійний текстовий редактор, який призначений для створення будь-якого тексту. Єдиним його недоліком, з точки зору хіміка, є відсутність конструктора хімічних формул, аналогічного наявному там конструктору математичних формул. Але, комбінуючи автофігури з панелі малювання та текст, можна ввести будь-які хімічні формули.
За допомогою програми Microsoft PowerPoint можна створювати чудові презентації, які знайдуть своє застосування на різних етапах вивчення теми: під час вивчення нового матеріалу, для узагальнення знань, для перевірки засвоєння знань учнями. Принцип роботи програми PowerPoint нагадує роботу слайдоскопу. PowerPoint дозволяє створювати власні тематичні слайди на екрані монітору. І всі вони є не лише кольоровими, а й з різними текстами, малюнками, анімацією (вихід літер, блочне чи порційне подання матеріалу, звукове оформлення тощо).
За допомогою програми Microsoft Publisher можна як мінімум створити власні веб-сайти з будь-якої теми. Також можна вставити сторінку з розрахунками чи діаграмою, створені в Microsoft Excel, використовуючи Майстер діаграм. Однак Excel дозволяє працювати не тільки з числами. Дивно, але факт - тут наявні спеціальні функції, за допомогою яких можна обробляти й текст: знаходити потрібні символи в тексті, вилучати їх, записувати у визначене місце тексту тощо.
За допомогою функцій дати і часу можна розв'язати практично будь-які задачі, пов'язані з урахуванням дати або часу. У розпорядженні користувачів знаходиться бібліотека статистичних функцій, за допомогою якої можна проводити статистичне моделювання.
Застосовувати всі ці можливості у своїй роботі вчить програма Intel® Навчання для майбутнього. Ця технологія сприяє інтегруванню навчальних дисциплін, що вивчаються в школі, а також дає можливість учителю унаочнити навчальний матеріал, сприяє формуванню в учнів знань та вмінь володіти основними дослідними методами, такими, як аналіз літератури, пошук джерел інформації, збирання й опрацювання даних, наукове пояснення отриманих результатів, висування гіпотез та методів їх доведення.
Розпочинати проектну діяльність слід із визначення й чіткого формулювання ключового й тематичних питань. Вони допомагають розвитку в учнів навичок творчого й критичного мислення, розуміння основних концепцій теми. Саме тому ключове й тематичне питання будуть основними під час розробки змісту та стратегій усього навчального проекту. Ключове та тематичні запитання навчального проекту відображають основну концепцію навчальної теми; ведуть до серцевини, суті (сутності) навчального предмету; постають знову і знову впродовж вивчення теми; піднімають нові важливі питання, пов'язані зі змістом вивченого; не мають очевидної, «вірної» відповіді; сформульовані так, що провокують зацікавленість учнів.
У чому полягає різниця між ключовим запитанням та тематичними запитаннями?
Ключові запитання:
- широко охватні;
- здійснюють зв'язок між навчальними предметами, між окремими темами уроків.
Тематичні запитання:
- пов'язані з конкретною темою, розділом програми чи уроку;
- підтримують, конкретизують, поглиблюють та продовжують ключові;
- стосуються реального життя учнів, міста, країни.
Ключові та тематичні запитання сприяють розвитку навичок мислення високого рівня: вимагають від школярів порівняння, аналізу, інтерпретації та оцінювання фактів та подій. Вони допомагають учителям сфокусувати увагу учнів на найважливіших темах всього шкільного курсу:
- Вони піднімають такі важливі питання, які зустрічаються в декількох навчальних предметах: математиці, хімії, фізиці, літературі, історії тощо.
- Вони спрямовані на висвітлення та вирішення головних проблем, концепцій, інтересів, питань татем, які потім будуть повторюватись і в інших уроках.
Також ключові запитання:
- Спонукають учнів до виявлення смислу під час вивчення подій і тем, які висвітлюються в курсі.
- Стимулюють розвиток уяви.
- Пов'язують предмет вивчення з їх власними ідеями і досвідом.
- Допомагають їм порівнювати, аналізувати, критично ставитись, шукати аналогії.
- Викликають цікавість, бо написані зрозумілою учням мовою та відповідно до їх віку.
- Дозволяють учням самовиразитися.
- Примушують учнів досліджувати велику кількість можливих варіантів, оскільки не існує однієї «вірної» відповіді.
- Спонукають до детального обговорення, дискусій та досліджень, що готує їх до подальшого пошуку істини.
Тематичні запитання з різних навчальних предметів, різних проектів можуть поступово досліджувати і пояснювати різні аспекти ключового питання.
Автори та адаптори курсу Intel® Навчання для майбутнього дають такі поради зі створення ключових запитань:
- Просто почніть вигадувати цікаві запитання... Не замислюйтесь над правильним їх формулюванням, це завжди можна виправити.
- Згадайте запитання, які ставили вам учні під час викладання цієї теми раніше, і зосередьтеся на тому, що вони вважають найбільш цікавим.
- Вирішіть для себе, що з того, що ви викладаєте учням, ви б хотіли, щоб вони усвідомили і згадували через п'ять років...
- Ви можете сформулювати запитання спочатку як твердження, а потім перетворити його на запитання.
- Спочатку запишіть це питання «дорослою» мовою, а потім переробіть його «дитячою».
- Поставте самі собі створене ключове запитання вголос. Якщо після цього ви себе запитали «Ну і що з того?», то варто ще попрацювати над формулюванням ключового запитання.
Коли ви вже визначились із ключовим і тематичними питаннями, слід приступити до планування.
План Навчального проекту має включати такі розділи:
1. Автор Навчального проекту.
2. Опис проекту.
3. Назва проекту.
4. Основні питання.
5. Стислий опис.
6. Навчальні предмети, з якими пов'язаний ваш Навчальний проект.
7. Класи, яких стосується ваш Навчальний проект.
8. Державні освітні стандарти та навчальні програми.
9. Навчальні цілі та очікувані результати навчання.
10. Опис діяльності учнів.
11. Приблизний час, необхідний для реалізації Навчального проекту.
12. Вхідні знання та навички.
13. Матеріали та ресурси.
14. Додаткове приладдя та витратні матеріали.
15. Ресурси Інтернету.
16. Диференціація навчання.
17. Оцінювання знань та вмінь учнів.
18. Ключові слова.
Розглянемо приклад реалізації вищеописаного в процесі викладання хімії.
Наприклад, проект «Хімія та екологія». Ця тема привертає увагу всіх, вона переплітається з іншими науками протягом усього шкільного курсу хімії. В 11 класі вона узагальнює всі і знання з хімії, які пов'язані з екологією. Для цього можна запропонувати учням поділитися на групи, і кожна група виконує за певний термін і свою частину роботи. Ключове питання цієї теми — системний підхід до екологізації біосфери.
Перша група — хіміко-екологічні проблеми атмосфери.
Друга група — хіміко-екологічні проблеми гідросфери.
Третя група — хіміко-екологічні проблеми літосфери.
Отже, видно, що кожна з груп повинна знайти й повторити не тільки відому інформацію, але й ту, про яку не говорив учитель. Нову інформацію шукають у бібліотеках, у мережах Інтернет тощо та пропонують проект, план якого складають під керівництвом учителя. Зрозуміло, що запропонована тема поєднує знання хімії, біології, екології, географії, інформатики тощо. Учительський проект пропонує переглянути додатково ряд питань та спланувати дії учнів. Наприклад, пропонується:
1. Оцінити стан екології на Христинівщині.
2. Звернути увагу та опрацювати Закон «Про охорону навколишнього середовища» (1991) та Закон «Про охорону атмосферного повітря» (1992), статті 16, 50, 66 Конституції України, де звертається увага на екологічні питання.
Забруднення |
Причини забруднення |
Джерела забруднення |
Шляхи їх розв’язання |
Гідросфери |
|
|
|
Літосфери |
|
|
|
Атмосфери |
|
|
|
3. У ході роботи результати оформити у вигляді таблиці «Проблеми екологізації біосфери»:
4. Обговорити у групі твердження:
а) забруднення — результат господарської діяльності людини;
б) раціональне використання природних ресурсів є необхідним;
в) стан природи = стан здоров'я людини;
г) забруднювачі — «універсальні солдати»;
д) я віддаю свій голос на захист природи (майбутнє можливе).
У ході роботи учні використовують комп'ютер як джерело знань, як потужний видавничий інструмент для повідомлення інших про хід своєї роботи (за допомогою Microsoft Publisher видаються публікації - міні-сліннівки, створюються буклети до проекту), а також для оформлення результатів роботи кожної групи (створення презентацій та веб-сайтів).
Перш ніж починати роботу над проектом, учитель має чітко визначити тему, сформулювати ключове та тематичні питання, тобто скласти план проекту.
Наступним етапом є розроблення критеріїв оцінювання кожного виду робіт: створення презентацій, публікацій, веб-сайтів. Учні мають знати, що все це не просто розміщення інформації, а кропітка робота, яка вимагає ретельної обробки знайденого матеріалу, вичленовування головного з безлічі інформації, аналіз, синтез, дотримання логіки викладу інформації, грамотного написання та оформлення, використання комп'ютерних технологій тощо.
Коли все це готово, можна приступати до роботи з учнями. Головне — кожен має бути задіяним: кореспондент, фотограф, консультант, оператор набору, редактор тощо.
Використання новітніх технологій сприяє розвитку пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформоційному просторі, розвитку критичного мислення.