Тема уроку: «Речовина, матеріал, тіло. Фізичні властивості речовин»
Мета уроку: сформувати поняття «тіло» і «речовина», навчити учнів розрізняти їх; показати, що кожна речовина має свої специфічні властивості; навчити описувати фізичні властивості речовин і визначати речовини за їхніми властивостями; ознайомити з агрегатними станами, у яких може перебувати речовина.
Очікувані результати: учні мають уміти розрізняти фізичні тіла і речовини; описувати та визначати речовини за їхніми фізичними властивостями; називати подібні та відмінні ознаки різноманітних речовин; розрізняти агрегатні стани речовини.
Базові поняття й терміни: речовина, властивості речовин, фізичні властивості речовин, тіло, агрегатний стан.
Обладнання: штатив з пробірками, кухонна сіль, вода, оцет, олія, мідні, алюмінієві та залізні пластинки, етиловий та нашатирний спирт.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
1. Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком __________, кількість присутніх на уроці _______________, відсутніх _________________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Етап перевірки домашнього завдання
2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.
2.2. Робота в парах.
Учитель видає учням аркуші із завданням (один на парту; також завдання можна записати на дошці). Учні мають за
1 хв. встановити відповідність між наукою та предметом її вивчення.
Наука |
Що вивчає? |
А) астрономія; |
|
Б) фізика; |
|
В) хімія; |
|
Г) географія; |
|
Д) біологія; |
|
Е) екологія. |
|
По завершенні роботи учитель зачитує правильні відповіді,
а учні самостійно перевіряють свої роботи.
3. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної
діяльності
3.1 Мозковий штурм:
- Як ми називаємо те, що нас оточує? (Учням пропонуються рисунки з різними тілами)
- Що таке тіла?
- На які групи поділяються тіла?
3.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Усюди нас оточують предмети. Одяг, взуття, посуд, парфуми, ліки — усе це продукти практичного застосування хімії. Щодня, умиваючись із милом, п’ючи чай із лимоном, готуючи різні страви, користуючись мийними засобами тощо, ми маємо справу з тілами і речовинами.
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
4. Етап засвоєння нових знань
4.1 Бесіда:
- Чим схожі і чим відрізняються тіла, зображені на рисунках?(Учням пропонуються рисунки з тілами виготовленими з однакових речовин)
- Чим схожі і чим відрізняються тіла, зображені на рисунках? (Учням пропонуються рисунки однакових тіл виготовлених з різних речовин)
4.2 План пояснення нового матеріалу
- Тіло і речовина. (Розповідь учителя з використанням таблиці)
Тіло Речовина
Усі предмети, які нас оточують, називаються фізичними тілами, а те, з чого вони складаються, — речовиною.
Тіла |
Речовини |
Підкова |
Залізо |
Лінійка |
Пластмаса |
Стіл |
Деревина |
Вікно |
Скло |
Глечик |
Глина |
2. Розмаїття речовин. (Розповідь учителя)
Вам уже відомо багато речовин. Одні з них природні (вода, кисень), інші — штучні (поліетилен, капрон, нейлон тощо). Загалом у нашому світі відомо понад 12 млн. речовин.
3. Поняття про властивості речовин. (Розповідь учителя, бесіда)
Учням демонструються металічні пластинки однакової форми, але різного кольору. (Робиться висновок про властивість речовини – колір)
Учням демонструються прозорі рідини в пробірках з різними запахами (Робиться висновок про властивість речовини – запах)
Асоціативний кущ
Охарактеризуйте речовини (Учням пропонуються зразки кухонної солі, оцту і олії)
Кожній речовині притаманні специфічні властивості, які дозволяють вирізнити її з-поміж інших.
Властивості — це ознаки за якими речовини схожі або відрізняються одна від одної.
4. Агрегатні стани речовин. (Бесіда з використанням схем)
Демонструються рисунки води, яка перебуває в різних агрегатних станах.
Агрегатний стан — це не фізична властивість речовини загалом, а характеристики, яких вона набуває лише за певних умов.
Розглядаються схеми будови речовин в різних агрегатних станах:
Твердий – частинки речовини близько розташовані одна до одної та міцно зв'язані між собою, тому не можуть переміщуватися.
Рідкий – частинки речовини зв'язані слабко, існують відстані між ними, що дає їм можливість переміщуватися одна відносно одної.
Газоподібний – відстані між частинками речовини дуже великі, тому вони можуть переміщуватися на значні відстані.
5. Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
як торкаєтесь підлоги.
Три - чотири – прямо стати,
будем знову починати.
6. Узагальнення й систематизація знань
6.1 Робота в групах:
Завдання: Випишіть окремо назви речовин і тіл.
Група №1
Ніж, вуглекислий газ, залізо, цвяхи, хімічна склянка, скло
Група №2
Вода, айсберг, графіт, олівець, керамічний посуд, скляна лійка, кисень
Група №3
Фарфорова чашка, алюмінієва ложка, водяна пара, труба, тирса, деревина, азот
Група №4
Пляшка з олією, кухонна сіль, мідний дріт, сніжинка, цинк, свинець, крапля води, оцтова кислота
Група №5
Виделка, крохмаль, йод, свинцева пластинка, глюкоза, магніт.
6.2 Працюємо разом
Завдання 1. З даного переліку понять вибрати ті, якими можна охарактеризувати речовину: колір, запах, розмір, маса, форма, ріст, хімічні властивості, температура, агрегатний стан, об'єм, розчинність, смак, фізичні властивості, температура плавлення.
Завдання 2. Із наведених властивостей речовин виписати ті, які характерні для води (за стандартних умов): тверда, рідка, газоподібна, безбарвна, має запах, не має запаху, прозора, кисла на смак, солодка на смак, без смаку.
5.3 Поміркуймо разом
Чому при виготовленні корпусів літаків, ракет, космічних кораблів використовують такі метали, як алюміній, магній, титан, але не залізо?
7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Вивчити § 5 підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство.
Виконати завдання після параграфа ст. 27-28
8. Підбиття підсумків уроку
Учитель пропонує учням висловитися щодо досягнення мети уроку.