ТЕМА УРОКУ: "Повторення основних питань курсу хімії 7 класу. Речовина. Хімічні елементи"
МЕТА УРОКУ: Актуалізувати знання учнів про основні хімічні поняття: речовина, матеріал, суміш, властивості речовин, атоми, молекули, йони, хімічні елементи, хімічні формули; повторити і узагальнити знання про розмаїття речовин за складом і будовою; закріпити уміння складати формули речовин за валентністю елементів і обчислювати відносну молекулярну масу речовини та масову частку елемента в речовині.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
На початку першого уроку проводиться первинний інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, про що робиться запис в журналі реєстрації інструктажів. Пояснюються вимоги до робочих зошитів, зошитів для тематичного оцінювання, рекомендуються підручники та навчальні посібники.
II. Мотивація навчання
Пропонується учням визначити своє ставлення до предмета хімії і навести приклади, якщо набуті у 7 класі хімічні знання стали їм у пригоді в якійсь життєвій ситуації, використовуючи технологію колективно-групового навчання «Незакінчені речення» і пропонується продовжити такі речення: «Знання з хімії для мене важливі, тому що...» або «Знання з хімії для мене неважливі, тому що...».
III. Актуалізація опорних знань
Оголошується тема уроку, мета уроку і пригадати, які основні поняття хімії були вивчені в 7 класі.
Для визначення базових знань та можливої корекції плану уроку проводиться бесіда за основними поняттями, що вивчались у 7 класі.
► Бесіда
- Що вивчає хімія?
- Дайте визначення речовини.
- У чому відмінність чистої речовини і суміші?
- Які види сумішей вам відомі?
- З яких частинок складаються речовини?
- Із чого складаються молекули?
- Дайте визначення атома.
- З яких частинок складаються атоми?
- Дайте визначення йона.
- Дайте визначення хімічного елемента.
- Який елемент є найпоширенішим у всесвіті?
ІV. Повторення та узагальнення знань, закріплення вмінь і навичок
Організовується робота учнів біля дошки або змагання між групами з виконанням одного завдання в кожній групі з їх подальшим відтворенням.
1. Речовина, матеріал, тіло.
У чому полягає різниця між такими поняттями: «речовина», «матеріал», «тіло»?
► Виконання завдань
1. Заповніть таблицю, визначивши назви тіл, речовин, матеріалів.
Бетон, скло, стілець, комп'ютер, золото, цвях, олія, чавун, хлопок, ліхтарик, повітряна кулька, оцет, ковдра, шпалери, деревина, вода, сіль, мідь, колба, сода, вовна, нафта, підручник, залізо, парта, глина, одяг.
2. Замість пропусків напишіть назви тіл, речовин або матеріалів.
Стільці виготовляють із... Підручники виготовляють із...
Сукні виготовляють із... ...виготовляють із бронзи.
...виготовляють із скла. ...виготовляють із глини.
2. Фізичні властивості речовин.
Що таке фізичні властивості речовини?
Які властивості називають фізичними?
► Виконання завдань
Опишіть фізичні властивості кисню. Завдяки якій властивості кисню можливе існування життя у водоймищах?
Опишіть фізичні властивості заліза. Завдяки якій властивості заліза його використовують у техніці?
Порівняйте фізичні властивості води та олії.
3. Хімічні елементи.
Чим відрізняються поняття «атом» і «хімічний елемент»?
► Виконання завдань
1. Користуючись Періодичною системою хімічних елементів, визначте заряд ядра та кількість електронів в атомі елементів: Алюміній (1 група), Оксиген (2 група), Ферум (3 група)
2. Установіть відповідність між символами хімічних елементів та їх назвами (для трьох груп).
1. Са А. Станум
2. Zn Б. Плюмбум
3.Cu В. Кальцій
4. Ag Г. Натрій
5. Sn Д.Купрум
6. Pb Є. Аргентум
7. Na Е. Цинк
8. К Ж. Аурум
9. Аu З.Карбон
10.С І. Калій
4. Хімічні формули речовин.
Дайте визначення хімічній формулі.
Яку інформацію можна отримати з хімічної формули речовини?
► Виконання завдань
Складіть формули сполук Гідрогену, Магнію, Алюмінію, Калію, Феруму (III) із Сульфуром (II).
Складіть формули сполук Гідрогену, Натрію, Цинку, Плюмбуму(IV), Фосфору (V) з Хлором (І)
Складіть формули сполук Калію, Барію, Сульфуру (IV), Феруму(III), Фосфору (V) з Оксигеном.
5. Відносна атомна і відносна молекулярна маса.
Дайте визначення відносної атомної маси.
Дайте визначення відносної молекулярної маси.
У яких одиницях вимірюється відносна атомна маса?
► Виконання завдань (індивідуально)
Обчисліть відносну молекулярну масу таких сполук:
Сu2О, NaNO3, К3РО4, NH4Сl, МgSiO3, FеВr3, Р2О5, С6Н12О6, С10Н22, С2Н5ОН, Cr(ОН)3, Аl2(SО4)3, Са(NO)3)2, Ва3(РО4)2, Сr2(SО4)3.
6. Масова частка елемента в речовині.
Запишіть формули для обчислення масової частки елемента в речовині.
► Виконання завдань
У 32г сполуки міститься 16г атомів Сульфуру. Обчисліть масову частку Сульфуру в сполуці.
Обчисліть масову частку елементів у крейді СаСО3.
Обчисліть масу атомів Оксигену, що містяться в глюкозі С6Н12О6 масою 18 г.
7. Узагальнення знань про розмаїття речовин.
► Під час бесіди учні разом з учителем складають узагальнюючу схему.
Назвіть типи речовин за будовою.
Які характерні властивості мають речовини молекулярної будови?
Які характерні властивості мають речовини немолекулярної будови?
Назвіть типи речовин за складом.
Які види простих та складних речовин вам відомі?
Наведіть приклади речовин різних типів.
V. Домашнє завдання
Повторити поняття «хімічні реакції», закон збереження маси, хімічні властивості кисню та заліза.
Розв'язати задачі:
Яка з молекул важча: С12Н22О11 чи С6Н6Сl6 ?
Обчисліть, що важче: маса семи молекул води чи п'яти молекул вуглекислого газу?
VI. Підбиття підсумків уроку
Підводяться підсумки змагання.