Вівторок, 19.03.2024, 06:50
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Видай Олени Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Розробка уроку на тему: "Шкідливий вплив радіоактивного випромінювання на живі організми"

 

ТЕМА УРОКУ: "Шкідливий вплив радіоактивного випромінювання на живі організми"

 

МЕТА УРОКУ: Узагальнити поняття радіоактивності, ознайомити з її шкідливим впливом на живі організми, з'ясува­ти актуальність цієї проблеми у всіх сферах життя та науки, розглянути засоби захисту від радіоактивного ви­промінювання на побутовому рівні, підкрес­лити роль людини в природі та її відповідальність за свої дії.

ТИП УРОКУ:  Інтегрований урок хімії, української літератури та інформатики; урок узагальнення і систематизації набутих знань, умінь і навичок.

Епіграф до уроку: «Природа не терпить жартів. Вона завжди спокійна, завжди серйозна, завжди має рацію. Помилок припускається лише людина...» (Й.В.Гете).

ХІД УРОКУ

І.        Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

ІІ.       Мотивація уроку.

Урок починається з епіграфу.

Хіросіма, Нагасакі, Чорнобиль - хто не знає цих трагічних сторінок у житті людства? Щоб не допустити подібного в майбут­ньому, кожна людина повинна не тільки мати активну життєву позицію, а й розуміти природу радіоактивності, знати шляхи захи­сту від цієї небезпеки.

Радіоактивність, радіоактивний розпад, ядерна реакція, період напіврозпаду – це слова, які останнім часом люди промовляють з жахом. На сьогоднішньому уроці ми розширимо і удосконалимо знання про ці поняття, з’ясуємо їхню силу і небезпечність, адже тільки знання можуть зберегти нас від небезпеки.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

Епіграф, тема і мета уроку з’являються на моніторах комп’ютерів та записуються на дошці.

IV.      Актуалізація знань.

Бесіда.

1.    Що таке радіоактивність? Які види радіоактивного випромінюван­ня вам відомі.

2.    Що таке ізотопи? Чим відрізняються схеми будови ізотопів Гідрогену: Протію, Дейтерію, Тритію.

3.    Які види ізотопів ви знаєте? Що таке радіонукліди?

4.    Поясніть поняття: ядерні реакції і період напіврозпаду.

5.    Порівняйте процеси, що відбуваються при хімічних та ядерних реакціях.

Перевірка домашнього завдання:

1.Допишіть рівняння ядерних реакцій:

2. Період напіврозпаду ізотопу 12Si 25 хвилин. Якою буде маса ізотопу через 1 годину 15 хвилин збереження, якщо його початкова маса становила 240 мг? Яка буде масова частка цього ізотопу в зразку через2 години 30 хвилин?

V.        Вивчення нового матеріалу.

Презентація проекту.

Група учнів - екологів 9-Б класу під керівництвом учителя хімії Видай О. В. вивчала проблему:

ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ НА ЖИВІ ОРГАНІЗМИ.

ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ, МИ ДОСЛІДЖУВАЛИ:

  • історію відкриття явища радіоактивності;
  • події в Чорнобилі 1986 року;
  • забруднення території України;
  • вплив радіоактивного випромінювання на живі організми;
  • існування страв, які виводять радіонукліди;

РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ  ПРЕДСТАВИЛИ У ВИГЛЯДІ:

  • Чотирьох презентацій: “Відкриття радіоактивності”, “Страшні  помилки людства”, “Наслідки чорнобильської трагедії”, “Вплив радіонуклідів на живі організми”.
  • Двох повідомлень: “Життєвий подвиг Марії Кюрі”, “Хроніка страшних подій”.
  • Буклету: “Що потрібно знати про радіонукліди і як захистити свій організм від радіоактивного ураження”

РОБОТА НАД ПРОЕКТАМ СПОНУКАЛА НАС ДО:

  • розуміння глобальності проблеми радіоактивного забруднення;
  • формування активної життєвої позиції;
  • розвитку екологічної грамотності та бережному відношенню до природи;
  • любові до рідного краю, до своєї Батьківщини.

 

Учні, які не готували проект, працюють цілий урок над тестами по темі уроку:.

1.      Що таке радіоактивність?

2.      Хто з учених відкрив явище радіоактивності?

3.      Назвіть типи радіоактивного випромінювання.

4.      Що таке ядерна реакція?

5.      Яка трагедія відбулась у1945 році в Японії?

6.      Де і коли відбулась Чорнобильська катастрофа?

7.      В чому полягає небезпека аварії на атомній станції?

8.      Що таке „мертва зона”?

9.      Де на  території України радіоактивний фон перевищує допустимі норми?

10.  Чим характерне радіоактивне випромінювання?

11.  Що відбувається в живих організмах, коли в них потрапляють радіонукліди?

12.  Які групи речовин при вживання їх у їжу блокують і виводять радіоактивні елементи?

1. ВІДКРИТТЯ РАДІОАКТИВНОСТІ (перша презентація)

У 1896 р. французький учений Антуан Анрі Беккерель (1852-1908) відкрив радіоактивність солей Урану – явище самочинного випромінювання променів хімічним елементом, обумовлене розпадом його ядер.

МАРІЯ СКЛОДОВСЬКА-КЮРІ (1867-1934)

  • Встановила, що сполуки Торію Th, так само як і Урану U – радіоактивні.
  • Зі своїм чоловіком, французьким фізиком П'єр Кюрі, відкрила два елементи – Полоній (від лат. Polonia – Польща) і Радій (від лат. radius – промінь), які виявилися ще потужнішими джерелами випромінювання.

ЕРНЕСТ РЕЗЕРФОРД (1871-1937)

  • Англійський фізик встановив, що радіоактивне випромінювання неоднорідне: під дією електричного поля поділяється на три пучки.

ТИПИ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ:

Альфа-випромінювання – це потік ядер Гелію 42Не (α-частинок), які мають велику швидкість.

Бета-випромінювання – це потік електронів (β- частинок), які рухаються із швидкістю світла.

Гама-випромінювання - це електромагнітне випромінювання з дуже короткою довжиною хвилі і великою енергією.

ВИРІШАЛЬНА РОЛЬ ВІДКРИТТЯ 1939 Р.

  • Процес поділу ядер Урану-235 під час опромінення його тепловими нейтронами:

  • Реакція супроводжується виділенням енергії, що відповідає теплоті згорання 2 млн. кг вугілля.
  • Якщо не стримувати розвиток ланцюгів, процес відбуватиметься блискавично і супроводжуватиметься вибухом.

2. ЖИТТЄВИЙ ПОДВИГ МАРІЇ КЮРІ.(повідомлення)

Марія Склодовська-Кюрі, полька за походженням, двічі ста­вала лауреатом Нобелівської премії - з фізики та з хімії. У сім'ї Склодовських було п'ятеро дітей - син та чет­веро доньок. Старша донька померла від тифу, згодом від сухот померла й мати Марії. У 17 років Марія працювала гувернанткою в сім'ї поміщика. Узимку 1891 р. дівчина поїхала до Парижа і вступила до університету. За навчання треба було платити, тому Марія підроб­ляла лаборанткою в муніципальній школі фізики та хімії.

У 1903 р. подружжю Кюрі та фізику А.Бекерелю було прису­джено Нобелівську премію за відкриття явища радіоактивності.

Франція виявилася останньою країною, яка визнала за­слуги своїх учених. Паризький університет призначив професора П'єра Кюрі завідувачем кафедри фізики, проте лабораторії йому не виділив. Увесь штат кафедри - три науковці - працювали спочатку в старій комірчині зі скляним дахом, де влітку було жарко, а взим­ку холодно і волого.

Популярність пригнічувала Марію, відривала її від роботи. На запитання незнайомців: «Чи не Ви мадам Кюрі?» - вона відпові­дала байдуже: «Ні... Ви помиляєтеся».

Марія Кюрі в 1902 р. писала: «У цій старій комірчині минули найкращі й найщасливіші роки нашого життя, повністю при­свячені роботі. Нерідко я готувала тут їжу, щоб не переривати хід особливо важливого досліду...» Вони не думали про опромінення і навіть не підозрювали про існування променевої хвороби. Радіо­активний пил стояв у повітрі. Учені спокійно брали в руки сильно радіоактивні руди радію і полонію. Коли через 55 років після смерті П'єра Кюрі піднесли до лічильника радіоактивності аркуш з його блок­нота - прилад зашкалило, настільки сильним було випромінювання.

П'єр загинув трагічно. У квітні 1906 р. він переходив вулицю Дофіни і потрапив під колеса важкої вантажної військової фури. П'єр повис на грудях коня, але той скинув його під копита. Кінь переступив через Кюрі, але заднє колесо фури наїхало йому на голову. Смерть настала миттєво.

І ось уперше у Франції посаду професора університету обіймає жінка - Марія Кюрі. З 1914 р. М. Кюрі керувала лабораторією радіоактивності в спеціально для неї побудованому Інституті Радію в Парижі.

Померла Марія Кюрі 4 липня 1934 р. від гострої злоякісної анемії, викликаної переродженням кісткового мозку. До цього вона перенесла важку операцію на нирках, а в 1920 р. їй загрожувала катаракта на обох очах. Пальці рук Марії були вкриті виразками і частково паралізовані.

3.СТРАШНІ  ПОМИЛКИ ЛЮДСТВА (друга презентація)

Відкриття радіоактивності людство поставило собі на службу. Атомні електростанції – основні виробники електроенергії. Проте з використанням атомної енергії пов'язані страшні трагедії.

ХІРОСІМА І НАГАСАКІ...

6 серпня 1945 р. в центрі японського міста Хіросіма з американського бомбардувальника було скинуто першу атомну бомбу «Малюк», яка містила 45 кг Урану-235.

Під зоною вибуху виникла ударна хвиля, яка змітала все на своєму шляху. Потім пішов дощ... Великі чорні й масні краплі, падали на обгорілих, осліплених людей, несучи їм радіоактивну смерть

9 серпня 1945 р. ще одне японське місто Нагасакі  зазнало удару атомної бомби, від якої постраждало 640 тис. чоловік.

ЧОРНОБИЛЬ... ЧОРНИЙ БІЛЬ НАШОЇ ЗЕМЛІ

Скільки б не минуло років – це слово полум'янітиме в нашій пам'яті чорним вогнищем скорботи.

«...Засурмив третій Янгол, - і велика зоря спала з неба, палаючи як смолоскип. І спала вона на третину річок та водні джерела. І ймення зорі тієї Полин. І стала третина води, як полин, і багато людей повмирали з води, бо згіркла вона» (Апокаліпсис).

КВІТНЕВА НІЧ В 130 КМ. ВІД КИЄВА

О 1 год. 23 хв. 40 сек., над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції, з потужністю мільйон кіловат, велетенське полум'я розірвало нічну темряву.

На зміні було 50 чол., які з честю виконали свій обов'язок, перебуваючи в зоні високої радіації, ризикуючи своїм життям, зробили все, щоб попередити поширення аварії і врятувати станцію від руйнувань.

4. ХРОНІКА СТРАШНИХ ПОДІЙ (повідомлення, фотографії на слайдах, короткометражний фільм.)

26 КВІТНЯ 1986 РОКУ ... Першими до реактора через кілька секунд по тривозі прибули пожежники ВПЧ-2 по охороні АЕС на чолі з 23-річним начальником ка­раулу лейтенантом Володимиром Правиком. Тієї трагічної ночі лейтенант та сер­жанти пожежної охорони здійснювали свою зви­чайну роботу. А ситуація була незвичайна - поруч «дихав» смертельним подихом реактор. Не було ча­су думати про себе: треба було рятувати станцію. І вони її врятували. Всі 28 чоловік двох караулів зату­лили її собою. З них шість чоловік загинуло. Найпершим, у кого зупинилось сер­це в мить вибуху, був старший оператор Валерій Іванович Ходемчук, якому 4-й блок став і могилою, і пам'ятником. За ним незабаром помер на посту його друг Володимир Миколайович Шашенок. Так вони жили, працювали і увійшли в безсмертя.

170 т ядерного палива і 1500 т графіту – це та маса неконтрольованих радіоактивних речовин, які знаходилися в реакторі. З них 70 т ядерного палива і 700 т радіоактивного графіту були розсіяні в районі аварії. Решта залишилися вигорати в шахті енергоблоку – це радіонукліди I -131, Pu - 239, Np -139, Cs -137, Sr - 90.

Нелегка доля в поетів. Вони живуть болями і радощами свого народу. Може, то їхнє щастя, а може, найбільша біда, що не можуть вони мовчанкою обійти ті питання, які викликають найчастіше страх і тривогу. Ліна Костенко написала приголомшуючі рядки:

Атомний вій опустив бетонні повіки,

Коло окреслив навколо себе страшне,

Чому звізда Полин упала в наші ріки?!

Хто сіяв цю біду і хто її пожне?

Хто нас образив, знівечив, обжер?

Яка орда нам гідність притоптала?

Якщо наука потребує жертв, -

Чому ж не вас вона перековтала?

Загидили ліси і землю занедбали,

Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок.

То хто ж ви є, злочинці, канібали?!

Ударив чорний дзвін. І досить балачок...

І мертві, і живі, і ненароджені

Нікого з нас довіку не простять!

5. НАСЛІДКИ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ ТРАГЕДІЇ  (третя презентація)

Чорнобиль продемонстрував всемогутність і безсилля людини та застеріг її: не захоплюйся своєю могутністю, людино, не жартуй з нею.

ЩО СТАЛОСЬ ПІСЛЯ АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС?

  • Вона призвела до викиду в атмосферу на висоту 1200 м радіоактивної хмари 30 · 100 км.
  • Загальна площа зон забруднення – 21000 км2, що охоплювали 640 населених пунктів, де мешкало 230 тис. чоловік.
  • Радіоактивне випромінювання було виявлено у Мінську та Ризі, а в Італії, ФРН, Норвегії, Швеції пройшли радіоактивні дощі.

ЗАБРУДНЕННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

  • Уражено 5 млн. га 32 районів шести областей, більша частина з них сільськогосподарські угіддя; забруднено 1,5 млн. га лісів.
  • 1,5 млн. чоловік проживає на території, де радіоактивний фон перевищує допустимі норми (Київська, Житомирська, Чернігівська, Рівненська, Черкаська, Вінницька, Чернівецька, Кіровоградська, Івано-Франківська області).

30 КМ «МЕРТВА ЗОНА»

  • В лісах Полісся,  Київщини, Житомирщини, Рівненщини радіоелементи накопичилися у ґрунті, кореневі системи рослин поглинають їх з водою і нагромаджуються в деревині, листях.
  • Якщо використовувати деревину як паливо, то вона повертає радіацію людині.
  • Якщо збудувати з такої деревини будинок, то людина створює для себе мікро реактор.
  • Радіація всюди: у воді, траві, людях, грибах, м'ясі, молоці й через ланцюг живлення потрапляє в організм людини

ПОСТРАЖДАЛІ ВОДНІ РЕСУРСИ

  • У водах Дніпра, Прип'яті, Київського водосховища концентрація радіонуклідів і через 6 років після аварії була в 10-100 разів вищою, ніж до аварії.
  • В ґрунті заплав і дна водойм 30-кілометрової зони накопичилося близько 14 400 Кі, а в Київському водосховищі більше 60 млн. т радіоактивного мулу.
  • У Дніпровські водосховища потрапило 50 Кі Cs - 137, 2 тис. Кі Sr - 90 та близько 50 Кі Pu .

В зонах, забруднених після аварії на ЧАЕС, вже сьогодні спостерігаються масові аномалії у рослин (гігантизм листя дерев, спотворення деяких рослин до такого стану, що важко визначити їх вид), народження нежиттєздатних мутантів у тварин (поросят без очей, лошат з вісьмома кінцівками тощо).

6. ВПЛИВ РАДІОНУКЛІДІВ НА ЖИВІ ОРГАНІЗМИ (четверта презентація).

Радіоактивне випромінювання небезпечне тим, що воно невидиме, не має ні запаху, ні смаку, тому людина його ніяк не відчуває.

Проте випромінювання, особливо γ-   промені, має велику проникну здатність.

ПРОНИКАЮЧИ ВСЕРЕДИНУ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ ВИПРОМІНЮВАННЯ:

  • іонізує молекули;
  • руйнує клітинні мембрани;
  • уражає клітини кісткового мозку;
  • призводить до генетичних ушкоджень;
  • порушує імунну систему;
  • викликає патологічні зміни в організмі, результат – страшна хвороба рак.

У пухлинних клітинах замість повного окиснення  глюкози до СО2 і Н2О, переважає гліколіз – розщеплення глюкози до молочної кислоти, яка є «цеглинками» для побудови нових злоякісних клітин :

ІСНУЮТЬ РЕЧОВИНИ, ЯКІ ЗМЕНШУЮТЬ ВПЛИВ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ:

  • Радіопротектори зміцнюють захисні сили організму, підвищують енергетичні ресурси тканин: корінь женьшеню; мед; настій череди; екстракти насіння льону; шипшина; овочі та фрукти, які містять значну кількість пектинів.
  • Радіоблокатори зв'язують нагромаджені в організмі радіонукліди, тим самим зменшують їх всмоктування в кров та прискорюють виведення: журавлина; зелений горошок; смородина; морська капуста та інші продукти моря; продукти, які містять велику кількість білка.
  • Радіосорбенти вбирають розчинені радіонукліди: активоване вугілля; біла глина; лікувально-профілактичні бальзами на рослинній основі.
  • Декорпоратори прискорюють виведення радіонуклідів: крупи; баклажани; курятина, яловичина; горіхи; препарат фероцин.

Демонстрація:

У лабораторних умовах до­будемо неочищений препарат фероцин:

Короткий зміст буклету (увага звертається на рецепти страв та рекламу безалкогольного напою).

VI. Закріплення знань.

Диспут «Чи потрібно було людству відкриття радіоактивності?».

Згубна дія радіації - це тільки один бік медалі. Це явище має й позитивні якості: за­родження самого життя на землі пов'язують із сонячною радіа­цією, мирний контрольований атом - це невичерпне джерело електроенергії. Для знищення злоякісних пухлин використову­ють радіоактивне опромінення (тканини злоякісних пухлин більш чутливі до опромінення, ніж здо­рові тканини – це дозволяє лікувати ракові захворювання за допо­могою γ-випромінювання, яке ви­пускається із джерела, в ролі якого використовують радіонуклід Кобальт-60), діагностика багатьох хвороб про­водиться за допомогою радіоприладів, операції з трансплантації органів неможливі без радіоактивного опромінення хворого.

Невелика частина вуглекислого газу, який входить до складу повіт­ря, містить радіонукліди карбону. Росли­ни і тварини поглинають цей радіонуклід. Зі смертю припиняється надходжен­ня радіоактивного Карбону-14 до їхніх тканин. Вимірюючи активність β - випромінювання (кількість розпадів за хвилину) у розрахунку на 1 г вугле­цю, що міститься у зразку, можна встановити вік цього зразка. Цей метод дозволяє датувати зразки, які за віком мають аж до 35 000 ро­ків. Точність цього методу – 300 р. Найкращі резуль­тати отримують при визначенні ві­ку вовни, насіння, мушлів молюс­ків та кісток.

VI.     Завдання додому.

Вивчити § 5. Написати твір - роздум «Чи знала Марія Кюрі, що її відкриття зашкодить людству?».

VII.   Підсумок уроку.

Підсумовується  робота учнів на уроці (з’ясовується питання, чи досягли мети уроку), визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок. 

Основна задача молодого покоління не стояти осторонь проблем в державі і вносити свій посильний внесок, ось  вірш  Орлик Ю., колишньої учениці нашої школи, члена міжшкільної літературної студії «Зернятко» під керівництвом заслуженого вчителя України Криницького В.І.:

 

„Чорнобиль – біль моя і туга”

Моя земля, моя ти Україно,

Оспівана піснями навкруги,

Оплакана слізьми гіркими нами,

Моя земля, моя ти навіки.

 

Лунають дзвони, сповіщають горе,

Лунають так, що серце завмира,

Не можемо забути про Чорнобиль –

На серці біль, і туга, і жура.

 

Вже двадцять років біля річки Припять,

Де був колись земний зелений рай,

Важка і чорна тінь тоді нависла,

Та тінь, що відбира в людей життя.

 

Тут більше не дзвенить веселий дзвоник,

Не дзвонить і останній дзвоник тут.

Позаростали стежки,

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів