Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Розробка уроку на тему: "Шкідливий вплив радіоактивного випромінювання на живі організми"
ТЕМА УРОКУ: "Шкідливий вплив радіоактивного випромінювання на живі організми"
МЕТА УРОКУ: Узагальнити поняття радіоактивності, ознайомити з її шкідливим впливом на живі організми, з'ясувати актуальність цієї проблеми у всіх сферах життя та науки, розглянути засоби захисту від радіоактивного випромінювання на побутовому рівні, підкреслити роль людини в природі та її відповідальність за свої дії. ТИП УРОКУ: Інтегрований урок хімії, української літератури та інформатики; урок узагальнення і систематизації набутих знань, умінь і навичок. Епіграф до уроку: «Природа не терпить жартів. Вона завжди спокійна, завжди серйозна, завжди має рацію. Помилок припускається лише людина...» (Й.В.Гете). ХІД УРОКУ І. Організація класу. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів. ІІ. Мотивація уроку. Урок починається з епіграфу. Хіросіма, Нагасакі, Чорнобиль - хто не знає цих трагічних сторінок у житті людства? Щоб не допустити подібного в майбутньому, кожна людина повинна не тільки мати активну життєву позицію, а й розуміти природу радіоактивності, знати шляхи захисту від цієї небезпеки. Радіоактивність, радіоактивний розпад, ядерна реакція, період напіврозпаду – це слова, які останнім часом люди промовляють з жахом. На сьогоднішньому уроці ми розширимо і удосконалимо знання про ці поняття, з’ясуємо їхню силу і небезпечність, адже тільки знання можуть зберегти нас від небезпеки. ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Епіграф, тема і мета уроку з’являються на моніторах комп’ютерів та записуються на дошці. IV. Актуалізація знань. Бесіда. 1. Що таке радіоактивність? Які види радіоактивного випромінювання вам відомі. 2. Що таке ізотопи? Чим відрізняються схеми будови ізотопів Гідрогену: Протію, Дейтерію, Тритію. 3. Які види ізотопів ви знаєте? Що таке радіонукліди? 4. Поясніть поняття: ядерні реакції і період напіврозпаду. 5. Порівняйте процеси, що відбуваються при хімічних та ядерних реакціях. Перевірка домашнього завдання: 1.Допишіть рівняння ядерних реакцій:
2. Період напіврозпаду ізотопу 12Si 25 хвилин. Якою буде маса ізотопу через 1 годину 15 хвилин збереження, якщо його початкова маса становила 240 мг? Яка буде масова частка цього ізотопу в зразку через2 години 30 хвилин? V. Вивчення нового матеріалу. Презентація проекту. Група учнів - екологів 9-Б класу під керівництвом учителя хімії Видай О. В. вивчала проблему: ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ НА ЖИВІ ОРГАНІЗМИ. ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ, МИ ДОСЛІДЖУВАЛИ:
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРЕДСТАВИЛИ У ВИГЛЯДІ:
РОБОТА НАД ПРОЕКТАМ СПОНУКАЛА НАС ДО:
Учні, які не готували проект, працюють цілий урок над тестами по темі уроку:. 1. Що таке радіоактивність? 2. Хто з учених відкрив явище радіоактивності? 3. Назвіть типи радіоактивного випромінювання. 4. Що таке ядерна реакція? 5. Яка трагедія відбулась у1945 році в Японії? 6. Де і коли відбулась Чорнобильська катастрофа? 7. В чому полягає небезпека аварії на атомній станції? 8. Що таке „мертва зона”? 9. Де на території України радіоактивний фон перевищує допустимі норми? 10. Чим характерне радіоактивне випромінювання? 11. Що відбувається в живих організмах, коли в них потрапляють радіонукліди? 12. Які групи речовин при вживання їх у їжу блокують і виводять радіоактивні елементи? 1. ВІДКРИТТЯ РАДІОАКТИВНОСТІ (перша презентація) У 1896 р. французький учений Антуан Анрі Беккерель (1852-1908) відкрив радіоактивність солей Урану – явище самочинного випромінювання променів хімічним елементом, обумовлене розпадом його ядер. МАРІЯ СКЛОДОВСЬКА-КЮРІ (1867-1934)
ЕРНЕСТ РЕЗЕРФОРД (1871-1937)
ТИПИ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ: Альфа-випромінювання – це потік ядер Гелію 42Не (α-частинок), які мають велику швидкість. Бета-випромінювання – це потік електронів (β- частинок), які рухаються із швидкістю світла. Гама-випромінювання - це електромагнітне випромінювання з дуже короткою довжиною хвилі і великою енергією. ВИРІШАЛЬНА РОЛЬ ВІДКРИТТЯ 1939 Р.
2. ЖИТТЄВИЙ ПОДВИГ МАРІЇ КЮРІ.(повідомлення) Марія Склодовська-Кюрі, полька за походженням, двічі ставала лауреатом Нобелівської премії - з фізики та з хімії. У сім'ї Склодовських було п'ятеро дітей - син та четверо доньок. Старша донька померла від тифу, згодом від сухот померла й мати Марії. У 17 років Марія працювала гувернанткою в сім'ї поміщика. Узимку 1891 р. дівчина поїхала до Парижа і вступила до університету. За навчання треба було платити, тому Марія підробляла лаборанткою в муніципальній школі фізики та хімії. У 1903 р. подружжю Кюрі та фізику А.Бекерелю було присуджено Нобелівську премію за відкриття явища радіоактивності. Франція виявилася останньою країною, яка визнала заслуги своїх учених. Паризький університет призначив професора П'єра Кюрі завідувачем кафедри фізики, проте лабораторії йому не виділив. Увесь штат кафедри - три науковці - працювали спочатку в старій комірчині зі скляним дахом, де влітку було жарко, а взимку холодно і волого. Популярність пригнічувала Марію, відривала її від роботи. На запитання незнайомців: «Чи не Ви мадам Кюрі?» - вона відповідала байдуже: «Ні... Ви помиляєтеся». Марія Кюрі в 1902 р. писала: «У цій старій комірчині минули найкращі й найщасливіші роки нашого життя, повністю присвячені роботі. Нерідко я готувала тут їжу, щоб не переривати хід особливо важливого досліду...» Вони не думали про опромінення і навіть не підозрювали про існування променевої хвороби. Радіоактивний пил стояв у повітрі. Учені спокійно брали в руки сильно радіоактивні руди радію і полонію. Коли через 55 років після смерті П'єра Кюрі піднесли до лічильника радіоактивності аркуш з його блокнота - прилад зашкалило, настільки сильним було випромінювання. П'єр загинув трагічно. У квітні 1906 р. він переходив вулицю Дофіни і потрапив під колеса важкої вантажної військової фури. П'єр повис на грудях коня, але той скинув його під копита. Кінь переступив через Кюрі, але заднє колесо фури наїхало йому на голову. Смерть настала миттєво. І ось уперше у Франції посаду професора університету обіймає жінка - Марія Кюрі. З 1914 р. М. Кюрі керувала лабораторією радіоактивності в спеціально для неї побудованому Інституті Радію в Парижі. Померла Марія Кюрі 4 липня 1934 р. від гострої злоякісної анемії, викликаної переродженням кісткового мозку. До цього вона перенесла важку операцію на нирках, а в 1920 р. їй загрожувала катаракта на обох очах. Пальці рук Марії були вкриті виразками і частково паралізовані. 3.СТРАШНІ ПОМИЛКИ ЛЮДСТВА (друга презентація) Відкриття радіоактивності людство поставило собі на службу. Атомні електростанції – основні виробники електроенергії. Проте з використанням атомної енергії пов'язані страшні трагедії. ХІРОСІМА І НАГАСАКІ... 6 серпня 1945 р. в центрі японського міста Хіросіма з американського бомбардувальника було скинуто першу атомну бомбу «Малюк», яка містила 45 кг Урану-235. Під зоною вибуху виникла ударна хвиля, яка змітала все на своєму шляху. Потім пішов дощ... Великі чорні й масні краплі, падали на обгорілих, осліплених людей, несучи їм радіоактивну смерть 9 серпня 1945 р. ще одне японське місто Нагасакі зазнало удару атомної бомби, від якої постраждало 640 тис. чоловік. ЧОРНОБИЛЬ... ЧОРНИЙ БІЛЬ НАШОЇ ЗЕМЛІ Скільки б не минуло років – це слово полум'янітиме в нашій пам'яті чорним вогнищем скорботи. «...Засурмив третій Янгол, - і велика зоря спала з неба, палаючи як смолоскип. І спала вона на третину річок та водні джерела. І ймення зорі тієї Полин. І стала третина води, як полин, і багато людей повмирали з води, бо згіркла вона» (Апокаліпсис). КВІТНЕВА НІЧ В 130 КМ. ВІД КИЄВА О 1 год. 23 хв. 40 сек., над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції, з потужністю мільйон кіловат, велетенське полум'я розірвало нічну темряву. На зміні було 50 чол., які з честю виконали свій обов'язок, перебуваючи в зоні високої радіації, ризикуючи своїм життям, зробили все, щоб попередити поширення аварії і врятувати станцію від руйнувань. 4. ХРОНІКА СТРАШНИХ ПОДІЙ (повідомлення, фотографії на слайдах, короткометражний фільм.) 26 КВІТНЯ 1986 РОКУ ... Першими до реактора через кілька секунд по тривозі прибули пожежники ВПЧ-2 по охороні АЕС на чолі з 23-річним начальником караулу лейтенантом Володимиром Правиком. Тієї трагічної ночі лейтенант та сержанти пожежної охорони здійснювали свою звичайну роботу. А ситуація була незвичайна - поруч «дихав» смертельним подихом реактор. Не було часу думати про себе: треба було рятувати станцію. І вони її врятували. Всі 28 чоловік двох караулів затулили її собою. З них шість чоловік загинуло. Найпершим, у кого зупинилось серце в мить вибуху, був старший оператор Валерій Іванович Ходемчук, якому 4-й блок став і могилою, і пам'ятником. За ним незабаром помер на посту його друг Володимир Миколайович Шашенок. Так вони жили, працювали і увійшли в безсмертя. 170 т ядерного палива і 1500 т графіту – це та маса неконтрольованих радіоактивних речовин, які знаходилися в реакторі. З них 70 т ядерного палива і 700 т радіоактивного графіту були розсіяні в районі аварії. Решта залишилися вигорати в шахті енергоблоку – це радіонукліди I -131, Pu - 239, Np -139, Cs -137, Sr - 90. Нелегка доля в поетів. Вони живуть болями і радощами свого народу. Може, то їхнє щастя, а може, найбільша біда, що не можуть вони мовчанкою обійти ті питання, які викликають найчастіше страх і тривогу. Ліна Костенко написала приголомшуючі рядки: Атомний вій опустив бетонні повіки, Коло окреслив навколо себе страшне, Чому звізда Полин упала в наші ріки?! Хто сіяв цю біду і хто її пожне? Хто нас образив, знівечив, обжер? Яка орда нам гідність притоптала? Якщо наука потребує жертв, - Чому ж не вас вона перековтала? Загидили ліси і землю занедбали, Поставили АЕС в верхів'ях трьох річок. То хто ж ви є, злочинці, канібали?! Ударив чорний дзвін. І досить балачок... І мертві, і живі, і ненароджені Нікого з нас довіку не простять! 5. НАСЛІДКИ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ ТРАГЕДІЇ (третя презентація) Чорнобиль продемонстрував всемогутність і безсилля людини та застеріг її: не захоплюйся своєю могутністю, людино, не жартуй з нею. ЩО СТАЛОСЬ ПІСЛЯ АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС?
ЗАБРУДНЕННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
30 КМ «МЕРТВА ЗОНА»
ПОСТРАЖДАЛІ ВОДНІ РЕСУРСИ
В зонах, забруднених після аварії на ЧАЕС, вже сьогодні спостерігаються масові аномалії у рослин (гігантизм листя дерев, спотворення деяких рослин до такого стану, що важко визначити їх вид), народження нежиттєздатних мутантів у тварин (поросят без очей, лошат з вісьмома кінцівками тощо). 6. ВПЛИВ РАДІОНУКЛІДІВ НА ЖИВІ ОРГАНІЗМИ (четверта презентація). Радіоактивне випромінювання небезпечне тим, що воно невидиме, не має ні запаху, ні смаку, тому людина його ніяк не відчуває. Проте випромінювання, особливо γ- промені, має велику проникну здатність. ПРОНИКАЮЧИ ВСЕРЕДИНУ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ ВИПРОМІНЮВАННЯ:
У пухлинних клітинах замість повного окиснення глюкози до СО2 і Н2О, переважає гліколіз – розщеплення глюкози до молочної кислоти, яка є «цеглинками» для побудови нових злоякісних клітин :
ІСНУЮТЬ РЕЧОВИНИ, ЯКІ ЗМЕНШУЮТЬ ВПЛИВ РАДІОАКТИВНОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ:
Демонстрація: У лабораторних умовах добудемо неочищений препарат фероцин:
Короткий зміст буклету (увага звертається на рецепти страв та рекламу безалкогольного напою). VI. Закріплення знань. Диспут «Чи потрібно було людству відкриття радіоактивності?». Згубна дія радіації - це тільки один бік медалі. Це явище має й позитивні якості: зародження самого життя на землі пов'язують із сонячною радіацією, мирний контрольований атом - це невичерпне джерело електроенергії. Для знищення злоякісних пухлин використовують радіоактивне опромінення (тканини злоякісних пухлин більш чутливі до опромінення, ніж здорові тканини – це дозволяє лікувати ракові захворювання за допомогою γ-випромінювання, яке випускається із джерела, в ролі якого використовують радіонуклід Кобальт-60), діагностика багатьох хвороб проводиться за допомогою радіоприладів, операції з трансплантації органів неможливі без радіоактивного опромінення хворого. Невелика частина вуглекислого газу, який входить до складу повітря, містить радіонукліди карбону. Рослини і тварини поглинають цей радіонуклід. Зі смертю припиняється надходження радіоактивного Карбону-14 до їхніх тканин. Вимірюючи активність β - випромінювання (кількість розпадів за хвилину) у розрахунку на 1 г вуглецю, що міститься у зразку, можна встановити вік цього зразка. Цей метод дозволяє датувати зразки, які за віком мають аж до 35 000 років. Точність цього методу – 300 р. Найкращі результати отримують при визначенні віку вовни, насіння, мушлів молюсків та кісток. VI. Завдання додому. Вивчити § 5. Написати твір - роздум «Чи знала Марія Кюрі, що її відкриття зашкодить людству?». VII. Підсумок уроку. Підсумовується робота учнів на уроці (з’ясовується питання, чи досягли мети уроку), визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок. Основна задача молодого покоління не стояти осторонь проблем в державі і вносити свій посильний внесок, ось вірш Орлик Ю., колишньої учениці нашої школи, члена міжшкільної літературної студії «Зернятко» під керівництвом заслуженого вчителя України Криницького В.І.:
„Чорнобиль – біль моя і туга” Моя земля, моя ти Україно, Оспівана піснями навкруги, Оплакана слізьми гіркими нами, Моя земля, моя ти навіки.
Лунають дзвони, сповіщають горе, Лунають так, що серце завмира, Не можемо забути про Чорнобиль – На серці біль, і туга, і жура.
Вже двадцять років біля річки Припять, Де був колись земний зелений рай, Важка і чорна тінь тоді нависла, Та тінь, що відбира в людей життя.
Тут більше не дзвенить веселий дзвоник, Не дзвонить і останній дзвоник тут. Позаростали стежки, |
Пошук
Календар
Архів записів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||