Субота, 24.06.2017, 11:34
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Видай Олени Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Різноманітність речовин

 

Тема уроку: «Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини»

 

Мета уроку:  закріпити  уявлення про атомно-молекулярну будову речовини; з'ясувати причини різноманітності речовин; сформувати в учнів уявлення про прості й складні речовини; навчити розрізняти поняття «складна речовина» й «суміш речовин», «проста речовина» й «хімічний елемент»; аналізувати будову простих і складних речовин; сформувати поняття про неорганічні та органічні речовини.

Очікувані результати: учні мають уміти розрізняти прості й складні речовини, неорганічні та органічні речовини; аналізувати якісний склад простих і складних речовин; установлювати зв’язок між будовою та властивостями речовин.

Базові поняття й терміни:речовина, проста речовина, складна речовина, неорганічні та органічні речовини.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

1. Організаційний етап

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _________,
кількість присутніх на уроці ___________, відсутніх ___________.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які виявилися найбільш складними.

2.2 Завдання біля дошки

  • Намалюйте молекулу води і поясніть її будову.
  • Намалюйте молекулу кисню і поясніть її будову

2.3 Розгадати кросворд

Ключове слово прізвище відомого швецького вченого, який запропонував сучасні хімічні символи елементів

3. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

3.1. Фронтальне опитування

1.  3 яких часточок складаються речовини?

2.  Чим відрізняються речовини молекулярної й немолекулярної будови?

3.  Дайте визначення хімічного елемента.

4.  Що називають дифузією?

5.  В яких агрегатних станах речовини відбувається дифузія? Наведіть приклади.

6.  Чому дифузія відбувається швидше в гарячих рідинах, ніж у холодних?

3.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя

З давніх-давен людина знала золото, срібло, залізо, скло, вугілля, повітря, вогонь, ґрунт, воду, уміла добувати харчові й лікарські речовини, руди, виготовляти мило. На початку ІХ ст. почала стрімко зростати кількість відкритих хімічних елементів та їхніх сполук. Щоб не заплутатися в цьому різноманітті, слід було добре систематизувати нові знання. За найзручніший спосіб обрали розділити відомі на той час речовини на прості й складні. Цю класифікацію ми застосовуємо й досі.

3.3. Повідомлення теми уроку.

3.4. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.

4. Етап засвоєння нових знань

Слово вчителя

Ми знайомі з багатьма речовинами, що трапляються в природі: газами, рідинами, твердими тілами. Серед них є і прості, і складні. Одні молекули складаються з атомів лише одного елемента. Інші молекули складаються з атомів різних елементів.

План пояснення нового матеріалу

  1. Прості й складні речовини. (Розповідь учителя, складання схем.)

У природі існує дуже велика кількість речовин, які для зручності вивчення й використання поділили на групи: прості й складні.

Прості речовини утворені з атомів лише одного хімічного елемента. До простих речовин належать кисень (О2, складається з двох атомів Оксигену), водень (Н2, складається з двох атомів Гідрогену), азот (N2, складається з двох атомів Нітрогену). Речовини, «побудовані» з таких молекул, називаються простими.

Речовини, утворені з атомів двох і більше хімічних елементів, називаються складними. До складних речовин належать, наприклад, вуглекислий газ (складається з одного атома Карбону (С) і двох атомів Оксигену (О), хімічна формула — СО2); молекула води (складається з двох атомів Гідрогену (Н) та одного атома Оксигену (О), хімічна формула — Н2О).

Складні речовини поділяються на органічні й неорганічні. Тіла неживої природи складаються з неорганічних речовин, наприклад із води, кухонної солі, заліза, алмазу, графіту, золота, кисню, сірки тощо. Органічні речовини складаються з визначеної кількості атомів Карбону, з’єднаних між собою певним чином. До органічних речовин належать, наприклад, цукор та олія.

(Учням пропонується розглянути рисунки з органічними і неорганічними речовинами).

2. Проста речовина й хімічний елемент (Розповідь учителя)

Назва простої речовини часто відрізняється від назви хімічного елемента, який її утворює. Наприклад, Гідроген утворює просту речовину водень, молекула якого складається з двох атомів Гідрогену. Проте нерідко назви простих речовин і хімічних елементів збігаються (наприклад, Цинк — цинк).

У зв’язку з тим, що назви хімічних елементів і простих речовин часто збігаються, потрібно розрізняти поняття «проста речовина» й «хімічний елемент». Не можна приписувати хімічному елементу властивості, характерні для простої речовини. Якщо говорять про хлор як жовто-зелений газ за нормальних умов, який розчиняється у воді, то йдеться про просту речовину. А якщо згадують про Хлор, який входить до складу гідроген хлориду або будь-якої іншої складної речовини, йдеться про хімічний елемент.

3. Порівняння складних речовин і сумішей. (Розповідь учителя і складання таблиці)

Природних та штучних складних речовин існує значно більше, аніж простих. Чому? Науковці довели, що атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різних кількостях та послідовностях.

Складні речовини слід відрізняти від сумішей простих речовин, які також побудовані з атомів різних елементів. Для цього необхідно пам’ятати про відмінності сумішей і чистих речовин.

Учні разом з учителем складають на підставі пройденого матеріалу таблицю.

 

Порівняння сумішей і складних речовин

 

Суміш

Складна речовина

1. Речовини зберігають свої властивості

1. Властивості вихідних речовин не зберігаються

2. Речовини можна розділити за допомогою фізичних методів

2. Складну речовину не можна розділити за допомогою фізичних методів

3. Кількісний склад може бути довільним

3. Кількісний склад сполуки завжди сталий незалежно від місцезнаходження й способу отримання

4. Утворені за допомогою фізичного процесу — змішування речовин

4. Утворені у результаті хімічного процесу — синтезу речовин

4. Причини різноманітності речовин

Атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різній кількості та послідовності.

Нині відомо понад 20 млн. речовин.

Речовини можуть мати різні властивості, навіть якщо один із хімічних елементів у них однаковий.

Наприклад: до складу молекули Кисню входить Оксиген і до складу молекули Води входить Оксиген.

5. Фізкультхвилинка

Руки в сторони та вгору —

 На носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —

 Й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,

 Добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо.

 Встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,

 Все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись

 І сусіду усміхнулись.

  1. Узагальнення й систематизація знань

6.1 Бесіда

  1. Як класифікують речовини?
  2. Встановіть різницю між простими і складними речовинами.
  3. Чому складних речовин більше ніж простих?
  4. Чим відрізняються органічні речовини від неорганічних?
  5. Яких речовин органічних чи неорганічних в природі більше?
  6. Назвіть життєвонеобхідні речовини.
    1. Поміркуймо

1. Пояснюючи що таке прості речовини, учень дав такі формулювання:

а) речовини, що не розкладаються при нагріванні;

б) речовини, що складаються з молекул;

в) речовини, що складаються з атомів;

г) речовини, що утворенні атомом одного хімічного елемента.

Знайдіть помилки.

2. Пояснюючи що таке складні речовини, учень дав такі формулювання:

а) речовини, що складаються з молекул;

б) речовини, що складаються з атомів кількох хімічних елементів;

в) речовини, що розкладаються при нагріванні;

г) речовини, що мають яскраве забарвлення.

Знайдіть помилки.

  1. Працюємо разом

Заповніть таблиці, навівши приклади простих і складних речовин, органічних і неорганічних.

1)

Прості речовини

Складні речовини

   

2)

Органічні речовини

Неорганічні речовини

   

7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Вивчити § 7 підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство.

Виконати завдання після параграфу с. 35-36

8. Підбиття підсумків уроку

Учитель пропонує учням висловитися щодо досягнення мети уроку.

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів