Субота, 21.10.2017, 05:58
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Видай Олени Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Правила поведінки в кабінеті хімії і правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті

 

ТЕМА УРОКУ: "Правила поведінки в кабінеті хімії і правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті"

 

МЕТА УРОКУ: Ознайомити учнів із правилами поводження на уроках хімії, під час демонстрацій, лабора­торних і практичних робіт, техніки безпеки лід час роботи в хімічному кабінеті, роботи з лабораторним устаткуванням, з рідкими, твердими й газоподібними речовинами, на­дання першої медичної допомоги в разі потра­пляння різних небезпечних речовин на шкіру, в очі, дихальні шляхи; ознайомити з основним устаткуванням кабінету хімії, штативом, нагрівальними приладами, лабораторним по­судом.

ХІД УРОКУ

I.Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

II.Мотивація уроку.

Хімія так як фізика, біологія, географія належить до природничих наук, тобто вивчає природу і весь навколишній світ, але на відміну від інших наук – це наука про речовини, їх перетворення та явища, які супроводжують ці перетворення. Та перш ніж розпочати вивчати цю науку, треба навчитися правильно поводитися в кабінеті хімії та при проведенні практичних робіт. 

III.Повідомлення теми, мети уроку.

Тема уроку записується на дошці , а мета уроку повідомляється усно у вигляді плану.

IV.Актуалізація знань.

1. Бесіда.

1.         Що вивчає хімія? Яке походження має слово «хімія»?

2.         Опишіть основні етапи становлення хімії як науки.  

3.         Які найважливіші завдання хімії та її значення?  

4.         Чому потрібно вивчати хімію?

5.         Назвати предмети або речовини, виготовлення яких було б неможливим без хімічних знань.

V.Вивчення нового матеріалу.

1. ІНСТРУКТАЖ З ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ В КАБІНЕТІ ХІМІЇ.

Хімія є наукою експериментальною, і в процесі її вивчення виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт. Багато і хімічних дослідів пов'язані з використанням вогненебезпечних, отруйних і їдких речовин. У зв'язку з цим  існують правила, які необхідно дотримуватися, щоб уникнути нещасних випадків. Правила ці досить прості, але дотримуватись їх слід дуже суворо, оскільки нехтування ними може призвести до матеріальних утрат (псування одягу) і завдати шкоди здоров'ю (хімічні й термічні опіки, погіршення зору).

1) Правила поведінки учнів у кабінеті хімії.

Учні самостійно знайомляться за підручником з правилами поведінки в кабінеті хімії.

2. ІНСТРУКТАЖ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ В ХІМІЧНІЙ  ЛАБОРАТОРІЇ.

2) Правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії.

Учні самостійно знайомляться з правилами техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії. Коментуються лише окремі правила, користуючись підручником та стендами в класі.

Після проведення інструктажу пропонується всім учням роз­писатися в журналі з техніки безпеки.

3. ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ ХІМІЧНИМ ОБЛАДНАННЯМ.

Демонстрація.

Учням показується лабораторне обладнання, розповідаються правила користування  лабораторним штативом, спиртівкою, пробірками.

Потім демонструється хімічний посуд, який буде використову­йся на лабораторних і практичних заняттях: колби (конічні, плоскодонні  й круглодонні), мензурки, хімічні склянки, мірні циліндри, піпетки, порцелянові чашки, ступки. Під час демонстрації учні дізнаються про застосування хімічного посуду й правила користування ним. При цьому зауважується, що більшість предметів виготовлено зі скла, тому з ними необхідно поводитись дуже обережно.

Демонструється склянка з реактивом: як вірно її тримати, як і в якій кількості з неї надливати; учні знайомляться з правилами користування дерев’яним тримачем і нагріванням рідини в пробірці; наголошується на тому, як вірно нюхати речовини; учням робиться попередження про обережне поводження з лугами та кислотами).

Посуд, з яким ознайомилися учні, можна замалювати в зошитах.

VI.Закріплення знань учнів.

Завдання.

1) Впишіть у кросворд найменування лабораторного обладнання, зображеного на малюнку. Ключовим словом (=>) є назва опери («Князь Ігор») відомого російського хіміка та композитора О. П. Бородіна.

2) Почавши рухатися з верхньої лівої клітинки, пересувайтеся по горизонталі (ліворуч або праворуч) або вертикалі (вгору або вниз) таким чином, щоб з літер вийшло правило:

а) із запобіжних заходів при поводженні з хімічними реакти­вами; б) з техніки безпеки.

X

І

К

Т

И

В

А

К

У

В

А

І

М

А

Е

Н

И

М

С

А

И

Т

Ч

Н

І

Р

Е

М

О

Ж

Н

 

 

 

П

У

З

Р

И

Н

О

Ю

,

Р

К

Р

І

Д

Р

Г

А

Щ

О

Б

І

С

Ь

І

В

Н

О

Р

Т

,

Я

Т

Є

А

М

В

Е

И

О

Т

В

І

Р

О

І

Б

Т

А

Р

А

В

О

Т

Д

А

И

М

И

Ш

В

І

Д

С

Т

Р

 

Й

Е

І

Е

Б

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Дописати речення:

1.  Гасити полум’я спиртівки слід  _______________________________________________

3) Закінчити речення правил поведінки учнів у кабінеті хімії:

1.       Входити в кабінет хімії________________________________________________________

2.       Підтримувати_____________________________ мити________________________________

3.       На столі можуть бути_________________________________________________________

4.       Працювати___________________________________________________________________

5.       Дбайливо_____________________________________________________________________

4) Закінчити речення правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії:

2.  Виконувати слід лише ті досліди, які____________________________________________

3.  Речовини не можна___________________________ і _________________________________

4.  На посуді, в якому зберігаються реактиви, обов'язково мають бути_____________________

5.  Особливо обережними слід бути під час роботи з___________________ та ______________

6.  Для ознайомлення із запахом речовини, необхідно долонею зробити рух від __________ ____________________ до _____________________________________________________________

7.  Забороняється нагрівальні прилади залишати _____________________________________

8.  Забороняється довільно змішувати _______________________ чи ___________________,

не знаючи, які реакції можуть відбутися.

9.  Реактиви для дослідів брати лише в таких кількостях, які _________________________

10.Не можна вживати в хімічному кабінеті _________________________________________

11.Під час нагрівання розчинів у пробірці необхідно стежити за тим, щоб отвір пробірки був спрямований від __________________________________________________________

12.Після закінчення роботи______________________________________________________

13.Залишки речовин не можна висипати чи виливати _______________________________

VII.Завдання додому.

Вивчити текст підручника §3. Підготуватися до практичної роботи № 1

VIII.Підсумок уроку.

Підсумовується роботу класу на уроці, відзначаються найбільш вдалі відповіді, вказуються на недоліки окремих відповідей; оголошуються оцінки учнів за урок.

 

 

Додатковий матеріал до уроку 2

 

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У КАБІНЕТІ ХІМІЇ (додаток 1)

Учень зобов’язаний:

  1. Входити до кабінету хімії і лаборантської тільки з дозволу вчителя.
  2. Входити в кабінет і виходити з кабінету спокійно, щоб ненароком не перекинути хімічний посуд, приладдя чи склянки з реактивами, що стоять на столах.
  3. Займати в кабінеті завжди одне й те саме робоче місце й не переходити на інше місце без дозволу вчителя.
  4. Підтримувати порядок на своєму робочому місці, мити за собою хімічний посуд.
  5. Під час роботи не тримати на лабораторному столі нічого зайвого. На ньому можуть бути підручник, збірник задач, зошит і письмове приладдя.
  6. Всі досліди виконувати самостійно, крім тих, які за вказівкою вчителя виконуються парами або групами з 3-4 учнів.
  7. Не починати роботу, доки не перевірено, чи є все необхідне для дослідів, і не продумано послідовність виконання кожного з них.
  8. Працювати сидячи, швидко, але без зайвої квапливості, під час роботи дотримуватись тиші.
  9. Записувати в зошиті хід виконання роботи, спостереження, рівняння виконаних реакцій, робити висновки після виконання досліду.
  10. Дбайливо ставитися до обладнання кабінету.
  11. Дотримуватися правил користування водопроводом та електричним струмом, не відкривати крани й не вмикати електричні прилади без потреби.
  12. Дотримуватись правил нагрівання, поводження з реактивами, хімічним посудом, лабораторним обладнанням. Знати запобіжні заходи під час роботи в кабінеті хімії.
  13. Знати місцезнаходження в кабінеті аптечки, протипожежних засобів і вміти ними користуватися в разі потреби.  

 

 

ПРАВИЛА ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ПРИ РОБОТІ В КАБІНЕТІ ХІМІЇ (додаток 2)

 

  1. Працюйте в кабінеті хімії обов’язково в халаті.
  2. Будьте максимально обережними під час виконання будь-яких практичних робіт. Пам’ятайте, що неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, з якими проводиться робота, можуть спричинити нещасний випадок.
  3. Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які узгоджено з учителем, під його наглядом або наглядом лаборанта.
  4. Уважно читайте етикетку на посудині з речовиною, яку берете для досліду. Відкривши посудину, не кладіть пробку на лабораторний стіл боком.
  5. Реактиви для дослідів беріть лише в тих кількостях, які зазначені в інструкції.
  6. Якщо в інструкції не зазначено, яку масу чи об’єм реактиву треба взяти, то суху речовину беріть у такій кількості, щоб вона вкрила лише дно пробірки, а розчину – не більше 1/6 її об’єму.
  7. Надлишок узятого реактиву ні в якому разі не зливайте (не зсипайте) назад у посудину, де зберігався. Його дозволяється зливати (зсипати) у спеціальні склянки.
  8. Наливаючи розчин, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка спрямовувалась у бік долоні, знімайте краплю з краю шийки посудини, бо рідина стікатиме по склу, псуватиме етикетку, може пошкодити шкіру рук.
  9. Посудину, з якої взяли реактив, відразу закрийте пробкою і поставте на місце.
  10. Під час нагрівання розчинів у пробірці користуйтеся дерев’яним тримачем. Уважно стежте за тим, щоб отвір пробірки був спрямований у бік від вас і інших працюючих, бо рідина внаслідок перегрівання може викинутися з пробірки.
  11. Під час нагрівання рідин стежте, щоб не перегрівалися стінки посудини над рідиною (особливо, коли рідини мало), бо при потраплянні на перегріте скло крапель рідини посудина може тріснути.
  12. Щоб уникнути перегрівання, ніколи не нагрівайте пробірку лише знизу, а рівномірно прогрівайте всю пробірку, весь її вміст.
  13. Не заглядайте в пробірку, в якій нагрівається рідина, і не нахиляйтеся над посудиною, в яку вона наливається (особливо їдка), бо непомітні бризки можуть потрапити в очі.
  14. Ніякі речовини не пробуйте на смак.
  15. Нюхайте всі речовини обережно, не нахиляйтеся над посудиною і не вдихайте повними грудьми, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами рики.
  16. Будьте особливо обережні під час роботи з лугами. Потрапляння навіть розбавлених розчинів лугів в очі може призвести до повної втрати зору. Якщо розчин лугу потрапив на руки, негайно змийте його великою кількістю води до зникнення відчуття милкості.
  17. Будьте дуже обережні при роботі з кислотами. Бережіть очі! В разі потрапляння розчину кислоти на руки негайно змийте його великою кількістю води.
  18. Будьте обережні під час роботи з нагрівними приладами.
  19. Гарячі предмети ставте на керамічну плитку або спеціальну підставку.
  20. Відпрацьовані реактиви зливайте у раковину (після нейтралізації), а цінні реактиви у спеціальний хімічний посуд.
  21. Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце, відключіть воду, вимкніть електроприлади й ретельно вимийте руки.
  22. Не кладіть свої сніданки на лабораторні столи й ніколи не вживайте їжу в хімічному кабінеті.

У разі нещасного випадку негайно звертайтесь до вчителя!

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Архів записів