Субота, 24.06.2017, 11:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Видай Олени Василівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Обчислення масової частки й маси розчи­неної речовини в розчині

 

ТЕМА УРОКУ: "Обчислення масової частки й маси розчи­неної речовини в розчині"

 

МЕТА УРОКУ: Закріпити знання про масову частку розчи­неної речовини; формувати вміння й навички обчислювати масову частку розчиненої речо­вини, застосовувати ці знання для обчислення маси розчиненої речовини, приготування розчинів із заданою масовою часткою розчиненої речовини

ХІД УРОКУ

І.        Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

ІІ.       Мотивація уроку.

Працюючи з розчинами, важливо знати, скільки розчиненої речовини міститься в них, знати кількісний склад розчинів, бо в медицині, напри­клад, в залежності від кількості речо­вини розчини можуть бути шкідливи­ми або корисними. Сьогодні на уроці ми розглянемо різні типи задач на розчини.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

На всіх етапах уроку учні працюють у складі груп. Результати роботи за­писуються консультантами в листку успішності

IV.      Актуалізація знань.

Актуалізація знань учнів проводиться як повторення понять «роз­чин», «насичений розчин», «ненасичений розчин», «розбавлений розчин», «концентрований розчин».

Бесіда.

1. Дати визначення розчину.

2. Як визначається маса розчину?

3. Що показує масова частка розчи­неної речовини, виражена у відсот­ках?

4. Яка величина характеризує роз­чинність речовини у воді?

Реставрація формул

Учні встановлюють взаємозв'язок між величинами.

Усне розв'язування задач

1. Визначте масу розчину, який утво­рюється при розчиненні 40 г NaOH у 500 мл води. (540 г)

2. У 200 г розчину цукру міститься20 г цукру. Визначте масову частку цукру в розчині. (10%)

3. 5 г кухонної солі розчинили у 95 мл води. Визначте масову частку кухонної солі в розчині. (5%)

4. Коефіцієнт розчинності солі ста­новить 50 г. Скільки грамів розчи­неної речовини міститься в 300 г
розчину солі? (100 г)

5. До 200 г 40%-вого розчину калій хлориду долили 200 г води. Ви­значте масову частку солі в утвореному розчині. (20%)

Таблиця

Групи учнів по черзі розв'язують зада­чі, умови яких наведено в таблиці, та записують відповіді у відповідних комірках.

т розчиненої речовини, г

тН20, г

т розчину, г

ω,%

1

50

 

450

 

2

80

 

 

20

3

 

300

400

 

4

 

600

 

40

 

 

 

 

 

 

 

 

V.   Повторення і поглиблення матеріалу.

1. Розрахуйте об'єм концентрованої хлоридної кислоти (густина 1,19 г/мл), що містить 38 % хлороводню, необхідний для при­готування 1 л 5% -ї хлоридної кислоти (густина 1 г/мл).


2. У якому співвідношенні слід змішати 5% -й розчин їдкого калію з 40%-м розчином цієї ж речовини, щоб добути 250 г 25%-го розчину калій гідроксиду?

Аукціон способів розв'язку

2 бали за завдання отримує група уч­нів, яка представить кілька способів розв'язання задач.

До розчину масою 300 г з масовою час­ткою натрій нітрату 20% додали роз­чин масою 500 г з масовою часткою натрій нітрату 40%. Обчисліть масову частку солі в утвореному розчині.

Задачі-малюнки  

                              

 

VI.  Закріплення знань учнів.

Творче завдання

Скласти умову задачі за її моделлю.

Виведення формули

Для характеристики складу розчину також використовується молярна концентрація, вона розраховується за формулою:

 

 

Учням пропонується вивести формулу переходу ω% → С (ρ в г/л) та С → ω %.

VIІ.     Завдання додому.

Повторити § 1-6. Придумати три задачі на розчин.

VIIІ.   Підсумок уроку.

Підсумовується  робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються

оцінки за урок.

Листок успішності групи №_________    Консультант__________  

Склад групи

АОЗ

Реставрація формул

Усний розв'язок

Таблиця

Аукціон

Задачі-малюнки

Творче завдання

Виведення формули

Оцінка

Максимальна кількість балів

0,5

0,5

0,5

0,5

2

3

1

2

12

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

1)         Через 1 л розчину амоніаку з масовою часткою, що дорівнює 10 %(густина 0,96 г/мл), пропустили 10 л амоніаку (н. у.). Обчисліть масову частку амоніаку в розчині, що утворився.

2)         До 360 г насиченого розчину натрій карбонату (розчинність 21,5гу 100 г води) додали 40 г розчину тієї ж речовини з масовою част­кою 3 %. Визначте концентрацію розчиненої речовини в добутому розчині.

3)    Через 250 г 5,75%-го розчину амоніаку пропустили 10,5 л амоніаку (н. у.). Обчисліть масову частку амоніаку в добутому розчині.

4)    Визначте масову частку нітратної кислоти, добутої при змішуван­ні 40 мл 96% -го розчину HNO3 (густина 1,5 г/мл) і 30 мл 48% - го розчину HNO3 (густина 1,3 г/мл).

5)         Визначте маси 55%-го і 15%-го розчинів сульфатної кислоти, необхідних для добування 500 г 30% -го розчину.

 

 РОЗВ'ЯЗУВАННЯ   ЗАДАЧ   ІЗ   ЗАСТОСУВАННЯМ   ПОНЯТТЯ   ПРО КРИСТАЛОГІДРАТИ.

1. Кристалогідрат купрум (II) сульфату масою 5 г розчинили в 5 мл води. Розрахуйте масову частку солі в добутому розчині.

2. Яку масу глауберової солі необхідно додати до 100 мл 8% -го роз­чину натрій сульфату (густина 1,07 г/мл), щоб подвоїти масову частку речовини в розчині?

                            

3. 25 г мідного купоросу розчинили у 135 води. Визначте масову частку розчиненої речовини (M(CuSO4) = 160 г/моль, a M(CuSO4 · 5Н2О) = 250г/моль). (10%)

4. Яку масу мідного купоросу й води треба взяти для приготування 40 кг 20% -го розчину купрум сульфату?

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів